Leesbevestiging op mobiele apparaten wordt automatisch verstuurd
Een leesbevestiging in de email, het kan zo handig zijn. Je ziet meteen of iemand jouw mail heeft gelezen en andersom geldt dat natuurlijk ook. Dat dit ook risico’s met zich mee kan brengen heb je misschien nog niet bij stil gestaan.
Zolang er gewoon kan worden aangevinkt dat je een email hebt gelezen en er een leesbevestiging kan worden verstuurd naar de afzender is er ook geen vuiltje aan de lucht. Maar het is gebleken dat de meeste emailclients op mobiele apparaten automatisch leesbevestigingen verzenden zonder jou hier om te vragen. Het maakt niet uit welke afzender erom vraagt en dat brengt uiteraard een aantal risico’s met zich mee.
Reageren met een leesbevestiging op spam
Ten eerste sturen spammers berichten met een verzoek om lees– en ontvangsbevestigingen. Wanneer je op dergelijke berichten met een leesbevestiging (automatisch) reageert kunnen spammers je e-mailadres verifiëren. Hierdoor eindig je in de verschillende spamdatabases en ontvang je steeds meer spam e-mails per dag (met een goed spamfilter kan dit weer behoorlijk worden teruggebracht).
Juridisch probleem
Ten tweede kan de automatische leesbevestiging mogelijk leiden tot juridische problemen. Iemand kan namelijk gebruik maken van de leesbevestiging als bewijs dat je een email hebt gelezen. Zelfs als je alleen maar hebt geklikt door de email als ongewenst te classificeren.
Voorkom dat je slachtoffer wordt!
Je wilt natuurlijk voorkomen dat je slachtoffer wordt van dit soort praktijken. De enige manier is om de leesbevestiging uit te schakelen. Voor emailclients op tablets en telefoons die zijn ingesteld met een Exchange account doe je dit in Outlook Web Acces via instellingen (zie tandwiel in de rechterhoek) > uw appinstellingen keuze email (> bij nieuwe outlook nogmaals doorklikken op alle outlook instellingen weergeven) > algemeen> mobiele apparaten , hierna schakel je het selectievakje “Geen leesbevestigingen verzenden voor berichten die worden gelezen op apparaten die gebruik maken van Exchange ActiveSync” in. Zie ook onderstaande afbeelding.