Arrix nieuws

Bereid je voor op het einde van de ondersteuning van een aantal Microsoft producten

Microsoft heeft aangekondigd dat een aantal van hun producten het einde van hun levenscyclus heeft bereikt. Dit betekent dat de ondersteuning stopt en er ook geen updates meer van uit zullen komen. Praktisch betekent dit dat deze producten zo snel mogelijk vervangen moeten worden.  Daarom is het belangrijk om goed te inventariseren om welke Microsoft producten het gaat en of je organisatie hier gebruik van maakt.

 

Levenscyclus Microsoft producten

Ieder Microsoft product heeft een levenscyclus. Het levenscyclusbeleid vormt duidelijke en voorspelbare richtlijnen voor de duur van productondersteuning en onderhoud. De levenscyclus begint wanneer een product wordt uitgebracht en eindigt wanneer het product niet meer wordt ondersteund. Binnen deze levenscyclus zijn er belangrijke momenten waarop er updates en upgrades uitgevoerd moeten worden. Dit kunnen zowel grote als kleine updates zijn die gericht zijn op het verbeteren van de veiligheid, toegevoegde functionaliteit of het verhelpen van fouten in de software.

 

Beëindiging levenscyclus

Je ontvangt geen software updates meer van de Microsoft producten die niet meer worden ondersteund. Omdat dit o.a. ook beveiligingsupdates zijn kan dit voor jouw IT omgeving risico op uitval of dataverlies tot gevolg hebben.

 

Voor onderstaande producten loopt de ondersteuning binnenkort of in 2020 af:

ProductDatum voor einde van ondersteuning
SQL Server 2008 en 2008 R29 juli 2019
Windows Server 2008 en 2008 R2

Small Business Server 2011

14 januari 2020
Exchange Server 2010
Windows 7
Windows 7 for Embedded Systems
Office 2010-client13 oktober 2020
SharePoint 2010
Project Server 2010
Windows Embedded Standard 7

 

Wat betekent dit voor jou?

Wij adviseren je om een upgrade / migratie uit te voeren naar de meest recente cloud- of on-premises versie zodat je goed beveiligd blijft. Dit kan ook aanleiding zijn tot het vervangen of upgraden van (verouderde) hardware, de overstap naar Cloud of een combinatie van beide (hybride).

Kortom, er zijn verschillende scenario’s mogelijk voor het vervangen of upgraden. Maar welk scenario je ook maar kiest, de impact op jouw IT omgeving kan groot zijn en vergt de nodige voorbereidingstijd.

 

Welke actie dien je te ondernemen en wanneer?

Januari 2020 lijkt nog ver weg, maar voor je het weet is het zo ver. Het is nu tijd om actie te ondernemen zodat jouw IT omgeving op tijd klaar is voor de toekomst.

Vraag ons om samen met jou een actieplan op te stellen, zodat je inzichtelijk krijgt wat er moet gebeuren en welke consequenties dit heeft voor jouw organisatie, functioneel, technisch en financieel. Wij denken graag met je mee om de juiste richting voor de toekomst te bepalen en helpen je om een goede keuze te maken tussen Cloud, een eigen netwerk op de locatie of een combinatie daarvan, waarbij de gebruiker centraal staat.

© 2019 · disclaimer · voorwaarden · privacy · concept: Custard on & offline communicatie · realisatie: Arrix