Arrix nieuws

We willen niet onderweg stil komen te staan

boonstra transport

Een man een man, een woord een woord. “Als wij een opdrachtgever iets toezeggen, doen wij ons uiterste best om die belofte na te komen”, zegt Ron Langeveld van Boonstra Transport. Dit betekent dat Boonstra Transport bij calamiteiten op de hoofdlocatie direct door moet kunnen werken op de uitwijklocatie. ICT-partner Arrix zorgde ervoor dat het transportbedrijf ook dan toegang heeft tot de meest recente data.

Transportbedrijven zijn in grote mate afhankelijk van een gedegen planning. Dat geldt zeker voor Boonstra Transport uit het Friese Haulerwijk. “Als je maar twee klanten bedient, en altijd van A naar B rijdt, dan lukt het misschien nog wel in een spreadsheet”, denkt Langeveld, die bij Boonstra Transport verantwoordelijk is voor ‘ISO & Controlling’. “Maar wij hebben 1400 opdrachtgevers en rijden met allerlei typen ladingen en ‘samenladingen’ door heel West-Europa. En dat met bijna honderd vrachtauto’s. Dan red je het niet met lijstjes buiten systemen om.”

“Daar komt bij dat een chauffeur niet zomaar voor elk segment mag rijden”, vervolgt Langeveld. “Bij vervoer van bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen of levend pluimvee moet de chauffeur over specifieke diploma’s beschikken. Als je daar niet goed rekening mee houdt in je planning, kun je onderweg tot stilstand worden gedwongen. En dan kunnen wij onze belofte richting de klant niet waarmaken. Terwijl wij als familiebedrijf zeer veel waarde hechten aan gemaakte afspraken.”

Afhankelijk van ICT

Boonstra Transport besteedt dan ook veel aandacht aan zijn planningssystemen, en aan de ondersteunende ICT. Langeveld: “Onze afhankelijkheid van ICT is enorm. Als ICT-systemen uitvallen, hebben we een heel groot probleem. Zonder ICT weten we niet eens waar onze chauffeurs zijn en kunnen we klanten niet goed bedienen.”

Het bedrijf doet er alles aan om dergelijke problemen te voorkomen. Onder andere met een eigen aggregaat op locatie, en door voor zover mogelijk alles redundant uit te voeren. Maar ook door tijdig afscheid te nemen van ICT-systemen en te investeren in nieuwe oplossingen. “Boonstra is misschien geen trendsetter op het gebied van ICT, maar wel een early adopter van nieuwe technologie.”

Nieuwe servers en storage

Recent liet Boonstra Transport alle servers, storagesystemen en bijbehorende switches vervangen. Niet omdat ze niet meer voldeden, maar om problemen voor te zijn. De vervanging van de servers was volgens Langeveld ‘niet zo spannend’. “We hadden servers van Hewlett Packard Enterprise en daar waren we zeer tevreden mee. Daarom hebben we ook nu weer gekozen voor servers van HPE.”

“De vervanging van de storage was wel iets spannender”, vervolgt Langeveld. Boonstra Transport kopieert alle data realtime naar een uitwijklocatie op eigen terrein, zodat het in geval van problemen altijd kan terugvallen op de meest recente data. “Voor ons is het geen optie om te moeten werken met twee uur oude data. Zo geven onze chauffeurs iedere vijf minuten een ‘statusupdate’ door. Als we die berichten twee uur lang missen, weten onze klanten niet meer hoe laat iets geleverd wordt, of hoeveel voorraad we namens hen in opslag hebben.”

Ook in de nieuwe situatie moest daarom weer sprake zijn van ‘synchrone replicatie’. Deze optie wordt echter niet door alle storage-oplossingen geboden, of tegen een te hoog prijskaartje. Op advies van ICT-partner Arrix koos Boonstra Transport uiteindelijk voor twee Hyper Converged HPE SimpliVity-systemen met elk een netto opslagcapaciteit van circa 6 TB. Distributeur Tech Data zorgde voor de levering van de Simplivity-systemen. Die bieden alle benodigde componenten – inclusief servers, storage, virtualisatiesoftware, netwerk en beheeroplossing – volledig geïntegreerd en geconvergeerd.

Goede projectvoorbereiding

Boonstra Transport had tijdens de migratie naar de systemen wel een uitdaging: de verhuizing van de uitwijklocatie op eigen terrein. “Die hebben we in drie fases gesloopt, en in drie fases weer opgebouwd”, vertelt Langeveld. Tijdens de bouwwerkzaamheden moest de synchrone replicatie van data gewoon doorgaan. “Dat betekent dat je de vervanging van de uitwijk en de bijbehorende infrastructuur heel goed moet voorbereiden, en dat je bepaalde werkzaamheden soms op incourante tijden moet oppakken. Onze vaste ICT-partner Arrix heeft dat heel goed aangepakt.”

“Door een goede voorbereiding is de overgang naar HPE SimpliVity heel vlot en zonder problemen verlopen. We zijn binnen de beschikbare tijd en binnen budget gebleven”, stelt Langeveld tevreden vast. “Dat is de verdienste van Arrix waar wij al jaren mee samenwerken, en ook de komende jaren weer op vertrouwen voor beheer en onderhoud.”

Continuïteit gewaarborgd

Boonstra Transport heeft de nieuwe systemen inmiddels alweer enkele maanden in gebruik. Naar alle tevredenheid. Langeveld: “De storage is bijvoorbeeld sneller, onder andere door het gebruik van solid state drives.”

“Maar ik denk niet dat daar voor ons de grootste winst ligt. Het belangrijkste is dat we de komende jaren de continuïteit weer kunnen waarborgen en niet worden geconfronteerd met apparatuur die ons in de steek laat. Zo kunnen we te allen tijde waarmaken wat we beloven. We willen niet onderweg stil komen te staan.”

 

Bron: dutchitchannel.nl

© 2019 · disclaimer · voorwaarden · privacy · cookies · concept: Custard on & offline communicatie · realisatie: Arrix