Bij de meest uiteenlopende bedrijven horen wij steevast dezelfde klacht: een werkdag bestaat voor een groot deel uit repeterende handelingen.
Het gevolg is dat veel financieel professionals geen tijd overhouden voor hun kerntaak, namelijk het analyseren en het controleren van de cijfers. Tijd die nodig is om te adviseren aan de directie wordt opgeslokt door tijd die nodig is om cijfers over te hevelen van het ene systeem naar het andere.
Een goed voorbeeld is het verwerken van de dagelijkse stroom facturen. Facturen komen per e-mail binnen als PDF en worden naar de printer verstuurd om uit te printen. Vervolgens worden de facturen ingevoerd in het boekhoudsysteem, geaccordeerd en betaald.
Het zijn dit soort simpele handelingen, die afhankelijk van de hoeveelheid, wel tot 20% van de tijd van uw personeel in beslag kunnen nemen.
De oplossing: Robotisering
Technologische ontwikkelingen maken vandaag mogelijk, wat gisteren ondenkbaar was. De centrale verwarming is te bedienen met de smartphone, robotstofzuigers zijn gewoon te koop in de winkel en zelfrijdende auto’s zijn al lang geen sciencefiction meer.
Het bedrijfsleven profiteert volop van technologische vernieuwing. Enkele decennia geleden was de beste bezuinigingsstrategie het verplaatsen naar lagelonenlanden. Inmiddels ontdekken bedrijven dat de grootste verbeteringen ontstaan door simpel werk uit te besteden aan gespecialiseerde software.
De financiële afdeling leent zich uitstekend voor de vervanging van de mens door de machine. Het boekhoudproces kent namelijk veel vastgestelde kaders, omdat de processen tot in detail zijn vastgelegd in regels en procesbeschrijvingen. Het resultaat is dat bij veel transacties de benodigde opvolgactie bij voorbaat al vaststaat. Hierdoor kan gespecialiseerde software zó worden ingesteld, dat het precies nabootst hoe een mens binnen hetzelfde kader zou handelen.
De toekomstige ontwikkelingen staan ook bol van robotisering, zoals Blockchain, PSD2 en UBL.
Zijn er in toekomst nog mensen nodig op de financiële afdeling? Jazeker
Robotisering kan en zal menselijk handelen nooit overbodig maken. Werknemers kunnen dankzij robotisering worden ingezet bij werkzaamheden waar de mens nog altijd beter presteert dan de machine. Denk daarbij aan niet-standaardtaken, waarbij intellectuele of morele afwegingen nodig zijn om beslissingen te nemen. Taken waarin oplossingen gezocht moeten worden buiten de gestelde kaders en waarbij unieke oplossingen nodig zijn.
Benieuwd wat er nu en in de toekomst nog meer mogelijk is? Download onze whitepaper.