Artificial Intelligence (AI) is al bijna niet meer weg te denken en het is niet vreemd dat veel bedrijven en organisaties bij ons informeren naar wat AI voor hen kan betekenen. In deze blog ontdek je hoe we bij Arrix aankijken tegen deze snelle ontwikkeling en welke aspecten daarbij een rol spelen. Bart-Jan Pranger van Arrix vertelt er meer over.
“We nemen onze partners graag mee in het uitgangspunt ‘Mens, Proces en Techniek’. Daarbij is de mens voor ons altijd leidend, niet de techniek. Het streven is immers verhoging van werkplezier en productiviteit en dat willen we bereiken door onze partners mee te nemen in de mogelijkheden van Microsoft365”, vertelt Bart-Jan. Productiviteit wordt meer en meer gekoppeld aan AI, dat momenteel een sensationele opmars doormaakt. Toch komt AI niet uit de lucht vallen: het is het gevolg van een ontwikkeling die al een aantal jaren gaande is. Eerder kregen we te maken met bijvoorbeeld Siri of Google Home, maar de AI van nu is werkelijk intelligent en lijkt meer en meer de persoonlijke digitale assistent te worden van velen. De ontwikkeling is mede in een stroomversnelling gekomen door miljardeninvesteringen in AI. “Een beetje een wedloop tussen de verschillende partijen”, constateert Bart-Jan. Dat lijkt gunstig voor de consument, toch houdt de Europese Unie een vinger aan de pols.
Hoe gebruik je AI in je voordeel?
Let wel: het is niet alleen maar hosanna. “In onze security awareness-trainingen laten we zien dat AI juist ook voor hackers en anderen met kwade bedoelingen mogelijkheden biedt. Met AI is het kinderspel om een phishing-pagina te maken. Maar natuurlijk zitten er ook heel veel voordelen aan en daar praten we het liefst over. Want hoe zorg je ervoor dat je AI zo kunt gebruiken dat de tijdrovende of minder leuke aspecten van het werk worden opgepakt? En deze persoonlijke assistent kan je creatief ondersteunen, maakt je teksten wat zakelijker: het helpt ons om sneller en efficiënter te werken.” Bart-Jan is er niet bang voor dat AI de mens juist dom maakt. Integendeel: “Ik denk dat het veel creativiteit kan ontlokken als je er goed mee om kunt gaan. Maar zoals gezegd: ook oog hebben voor de mitsen en maren.”
Denk erover na
AI is een stormachtige ontwikkeling en ons advies is om er zeker over na te denken. Vanuit Arrix nemen we onze klanten mee in deze ontwikkeling. We houden de markt nauwlettend in de gaten en stippen aan wat een en ander kan betekenen in de nabije toekomst. “Denk niet te snel: dit is niks voor mij, mijn bedrijf heeft hier geen voordeel bij. AI is groot en wordt groter en met name generatieve AI. Dat betekent dat je op basis van bestaande gegevens nieuwe gegevens kunt genereren en duiden. Belangrijk daarbij is de kwaliteit van je data. Juist omdat AI zich bij analyses baseert op die datakwaliteit.” Alle onderdelen van een bedrijf kunnen profiteren van de voordelen van AI. Een supportdesk bijvoorbeeld kan een gestandaardiseerde vragenlijst eenvoudig duiden en aan de hand daarvan de juiste informatie geven, waar de klant weer van profiteert. Hoe dan ook is het goed om erover na te denken hoe AI ondersteunend kan zijn. “Als je dat niet doet, verlies je het op den duur van concurrenten die het wél slim inzetten.”
Bing en Copilot
Bing stond voorheen bekend als een tamelijk doorsnee zoekmachine, maar door de toevoeging van AI is de betekenis van Bing snel in waarde gestegen. Waar we met Google ons best doen om aan de hand van zoektermen de meest optimale website te vinden, die we vervolgens afstruinen naar de informatie, voegt een zoekmachine met AI zélf de informatie bijeen. Bing heeft ChatGPT als basis, maar beschikt ook over actuele nieuwsbronnen. Copilot is een AI-tool die wordt gebruikt in Microsoft-programma’s als Outlook, Excel, Word en PowerPoint. “De manier waarop je met die programma’s gaat werken, gaat met Copilot veranderen. Momenteel nog een dure licentie, maar het is goed om te onderzoeken wat het je oplevert als je het goed inzet. Het gaat namelijk veel tijd schelen.”
Wat doet Arrix?
We ontwikkelen workshops en trainingen over AI om gebruikers onder meer te leren de juiste vragen te stellen. En je moet leren dat je als het ware met iemand in gesprek bent. Dus: doorvragen en extra informatie aanleveren. “Dat is heel anders dan de statische zoektermen die we in Google gebruiken”, aldus Bart-Jan. “Daar moet je mee leren omgaan.” Meer weten? Informeer eens naar de mogelijkheden! AI is een veelomvattende zaak met veel aspecten. We houden je graag bij de les!