In de zoektocht naar een nieuw ERP-Systeem besteden bedrijven vaak veel tijd aan het kiezen van het juiste pakket. Logisch. Wat vaak minder aandacht krijgt, is wie de software gaat implementeren.
Toch is ook dit een belangrijke factor in jouw succesverhaal. De leverancier is namelijk de partij die je straks bijstaat tijdens de implementatie en die je in de periode daarna de ondersteuning biedt die je nodig hebt. Daarom wil je zaken doen met een leverancier met wie je goede afspraken kunt maken en die de taal van jouw bedrijf spreekt.
Zeven overwegingen die bepalen wie jouw leverancier moet worden.
1. Wil je een regionale of landelijke leverancier?
Het voordeel van een regionale partij is dat de lijnen kort zijn en de bedrijfscultuur vaak overeenkomt. Als dienstverlener uit Drachten merken wij bijvoorbeeld dat klanten het fijn vinden als ze Fries kunnen spreken. Maar heeft jouw organisatie meerdere vestigingen in meerdere provincies, dan biedt een landelijke partij wellicht weer andere voordelen.
2. Kies je voor een grote of een kleine leverancier
Wil je korte lijnen en altijd hetzelfde aanspreekpunt? Of zoek je een grote organisatie met een vangnet? Kleinere leveranciers zijn vaak flexibeler en bieden je een vast aanspreekpunt. Het voordeel van een grotere organisatie is dat je minder afhankelijk bent van één persoon. De helpdesk bestaat bijvoorbeeld niet uit twee personen, maar misschien wel uit twintig.
3. Met wie heb je een klik?
Een ERP-implementatie is iets wat je samen doet. Ga daarom na of er een klik tussen jou en de uitvoerende persoon is. Begrijpt hij/zij jouw uitdagingen? Spreekt hij dezelfde taal en kun je ieder vraagstuk samen oplossen? Ontdek of de klik er is en of jij het gevoel hebt dat de consultant vaardig genoeg is om de implementatie tot een goed eind te brengen.
4. Welke benadering past het beste
Iedere leverancier werkt anders. Denk daarom na over welke werkwijze het beste bij jou past. Hou er rekening mee dat bepaalde werkwijzen meer vragen van jouw organisatie. Vraag daarom hoe ze rondom de uitrol zorgen voor de adoptie bij jouw medewerkers. Dit laatste wordt in de praktijk nog wel eens vergeten, maar heeft grote invloed op het draagvlak (en dus het succes) van het nieuwe systeem.
5. Kennis van de branche
Wanneer je voor een generiek ERP-systeem kiest, is het goed om te weten welke ervaring de leverancier in de branche heeft. Je wilt immers geen proefkonijn zijn. Vraag je beoogde leveranciers welke implementaties ze hebben gedaan, die vergelijkbaar zijn met jouw bedrijfsprocessen. Vraag desnoods of je een referentbezoek mag doen.
6. Hoe wordt er om gegaan met support?
Welke ondersteuning verwacht je als de software eenmaal draait. Sommige mensen vinden het prettig om te bellen met een kleine supportdesk, waar je altijd dezelfde persoon aan de lijn krijgt. Maar wat nou als die supportlijn alleen tijdens kantooruren bereikbaar is, terwijl jouw bedrijf dag en nacht doordraait? Vraag ook altijd vooraf naar de responstijden, want zo weet je of de snelheid die de leverancier biedt, past bij de snelheid die je nodig hebt.
7. Specialist of totaalleverancier?
Zoek je een leverancier die alleen focust op het leveren van de software? Of wil je een leverancier die je op meerdere gebieden kan ondersteunen? Levert je leverancier bijvoorbeeld ook nevenproducten die aansluiten op je ERP-pakket, zoals scansoftware? Kan je leverancier je netwerk beheren? Ga altijd na waarin een leverancier je kan ondersteunen en waaraan je ook daadwerkelijk behoefte hebt.
Conclusie
De keuze van een leverancier is net zo belangrijk als de keuze voor een bepaald pakket. Stel daarom altijd criteria op waaraan een leverancier moet voldoen. Is de keuze voor een bepaald pakket gemaakt? Nodig dan twee leveranciers van hetzelfde pakket uit. Vergeet vooral niet dat je het traject samen tot een succes gaat maken, dus neem de tijd en kies verstandig.
Succes!