Werk nog veiliger met multifactor authenticatie

multifactor authenticatie

Wanneer je je bedrijfskritieke gegevens, bedrijfsmiddelen en medewerkers wilt beschermen zijn wachtwoorden alleen niet voldoende. Multifactor authenticatie biedt je extra veiligheid, door verificatie van de gebruikersindentiteit. Waardoor je zeker weet dat een persoon diegene is, die hij beweert te zijn.

 

Multifactor authenticatie (MFA) is een toegangsmethode die uit meer stappen bestaat dan alleen je inlognaam en wachtwoord invoeren. Bij het inloggen verifieert de gebruiker, naast de inlognaam en wachtwoord, zijn of haar identiteit ook nog op een andere manier. Dit kan door geavanceerde toepassingen zoals gezichtsherkenning of via een vingerafdruk. Maar je kunt bijvoorbeeld ook een smscode ontvangen, een aanmeldingsverzoek binnenkrijgen in een gekoppelde app op je smartphone of een app genereert een eenmalige code. Alleen dan krijg je toegang.

 

Deze vorm van toegang geven aan jouw medewerkers is niet alleen veilig, maar er zijn ook nog andere redenen waarom deze securitymaatregel zo aantrekkelijk is:

 

1. Betere beveiliging

Wanneer criminelen een login en paswoord van een gebruiker bemachtigen, hebben zij normaal gezien ook toegang tot dat account. De kans bestaat zelfs dat deze inloggegevens ook nog toegang geven tot andere (zakelijke) accounts. Want veel gebruikers gebruiken voor hun grote hoeveelheid accounts hetzelfde wachtwoord.  Met Multifactor authentication zijn gekraakte of gestolen wachtwoorden niets waard omdat criminelen stuiten op een extra beveiligingslaag.

 

2. Eenvoudiger inloggen

Je denkt in eerste instantie dat multifactor authentication je inlogproces moeilijker maakt. Maar door MFA kunnen bedrijven geavanceerde aanmeldingsopties gebruiken, waaronder Single Sign On. Dit betekent dat je maar een maal inlogt en toegang verkrijgt tot meerdere applicaties. Je logt uiteraard in met de extra beveiligingslaag van Multifactor authentication.

 

Ook kun je bij bepaalde MFA oplossingen kiezen voor een risico gebaseerde aanpak. Je kiest er dan voor om in bepaalde situaties de inlogprocedure te versoepelen.  Als je bijvoorbeeld altijd vanaf hetzelfde apparaat vanaf dezelfde applicatie inlogt, dan is een streng inlogproces onnodig. Logt diezelfde persoon in vanaf een andere locatie dan is het wel belangrijk om de identiteit te verifiëren.

 

3. Kleine investering en eenvoudige implementatie

Multifactor authentication vereist een beperkte investering om accountmisbruik te voorkomen. De implementatie is zeer eenvoudig. En het beheer is een stuk gemakkelijker door het gebruik van kant en klare configuraties voor allerlei applicaties. Je houdt overzicht via een dashboard en je hebt zelf de regie in handen. Het maakt niet uit of jouw medewerkers toegang willen tot on-premise, saas of cloudapplicaties. In alle gevallen kun je zelf bepalen welke authenticatieopties je hiervoor kiest.

 

MFA en thuiswerken

Bedrijven moeten maatregelen nemen voor de bescherming van hun medewerkers en bedrijfsgegevens. Helemaal nu iedereen thuis werkt en cybercriminelen hier handig op in spelen met phishingmails. Met Multifactor authentication faciliteer je ook voor jouw medewerkers het veilig thuiswerken.

 

Het is een onmisbare tool voor ieder bedrijf die informatiebeveiliging serieus neemt. Wil je er meer over weten? Wij vertellen je graag wat voor jouw bedrijf geschikt is.

 

Check je wachtwoord en de laatste tip van Jan

Onze collega Jan Pultrum heeft ter ere van Check je Wachtwoordendag een interview gehad met Omrop Fryslan. Hierin vertelde hij over het belang van goede wachtwoorden, maar ook over het belang van multifactor authenticatie. Luister wat hij je te vertellen heeft.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vond je deze blog interessant?

Schrijf je dan in voor onze wekelijkse, korte nieuwsbrief en ontvang handige tips en interessante kennis van onze experts in je inbox. Mis dit niet!

Stuur mij de nieuwsbrief

Je privacy is 100% gegarandeerd.

© 2019 · disclaimer · voorwaarden · privacy · cookies · concept: Custard on & offline communicatie · realisatie: Arrix

Wij willen jou!

Bekijk onze vacatures!