In de huidige arbeidsmarkt wordt de zelfredzaamheid van medewerkers steeds groter. Waar voorheen medewerkers om informatie vroegen, willen ze steeds vaker zelf op zoek naar informatie. Zo nemen ze ook zelf initiatief in verzoeken om bijvoorbeeld scholing.
Voor het inzien van het dossier, het verlofsaldo of de trainingsmogelijkheden hoeft een medewerker niet bij de HR-afdeling. Dit zou de medewerker eenvoudig zelf moeten kunnen doen binnen een zelfserviceportaal.
Kansen voor HR
De opkomst van zelfserviceportalen biedt volop kansen voor de HR-afdeling. Wanneer medewerkers en managers zelf participeren in HR-processen, neemt de administratieve last op de afdeling drastisch af. Dit leidt tot tijd- en kostenbesparing. De investering in een gedegen HR-systeem wordt dan ook al snel terugverdiend door de bespaarde tijd.
Overweging voor zelfserviceportaal
Niet alleen tijd- en kostenbesparing is een belangrijke overweging. Het kan ook gezien worden als een service richting de medewerkers en managers. De medewerker krijgt controle over zijn eigen gegevens en digitale dossier, maar ook over zijn eigen ontwikkelingen.
Eigen regie
Uit onderzoek blijkt dat ruim 75% van de medewerkers zelf de regie willen hebben over de eigen ontwikkeling. Als de medewerker zelf verzoeken indient, heeft de HR-afdeling beter inzicht in wat er leeft onder de medewerkers en meer handvaten om op strategisch advies te sparren met het hogere management.
HR Software
Om als bedrijf kwaliteit te kunnen blijven leveren met dezelfde of teruglopende budgetten, moet er efficiënter gewerkt worden. HR-software is dan een krachtige tool om processen beter te stroomlijnen en de administratieve last te verminderen. Het doel: een nieuwe situatie voor de HR-professional.
Meer grip op HR
Is bovenstaande herkenbaar voor jou? Lees dan onze whitepaper waarin 7 kansen staan beschreven die HR managers de mogelijkheid geven om de administratieve lasten van het personeel te verlichten.