De rol van generatieve AI op onze data

generatieve ai

Technologie maakt een razendsnelle ontwikkeling door. Generatieve AI-toepassingen schieten als paddenstoelen uit de grond. Dagelijks worden nieuwe apps gelanceerd, allemaal met het potentieel om ons leven gemakkelijker te maken en slimmer te werken. Achter deze schijnbare eenvoud gaat een complex landschap schuil.

Generatieve Ai is het gebruik van kunstmatige intelligente om originele media, zoals tekst, afbeeldingen, video en afbeeldingen  te genereren, als reactie op aanwijzingen van gebruikers. Je maakt misschien al gebruik van een aantal populaire toepassingen zoals Chat GPT, CoPilot of Google Bard. Deze modellen zijn getraind op grote hoeveelheden data om patronen te herkennen, zodat ze de juiste antwoorden geven aan de gebruikers. Het is krachtig en biedt nu al veel voordelen, maar het is nog niet perfect.

 

Wat maakt Generatieve AI nu zo bijzonder?

  • Generatieve AI-technologie staat bekend om haar flexibiliteit en veelzijdigheid. In plaats van zich te beperken tot één specifieke taak, kan deze technologie worden ingezet voor een breed scala aan taken. Dit opent de deur naar diverse mogelijkheden voor gebruik in verschillende contexten.
  • Deze technologie heeft het potentieel om bedrijfsprocessen die te maken hebben met het genereren van tekst of andere inhoud aanzienlijk te verbeteren. Denk hierbij aan het schrijven van e-mails, het plannen van projecten en het creëren van afbeeldingen. Door generatieve AI-tools kunnen kleine teams efficiënter werken en grotere teams kunnen zich richten op meer ambitieuze projecten.
  • Wat nog interessanter is, is dat generatieve AI-tools zelfs leken of beginners in staat stellen taken te laten uitvoeren die ze voorheen niet konden. Dit opent de deur naar nieuwe gebieden van creativiteit en werk die voorheen ondenkbaar waren.

 

AI heeft ook beperkingen

  • Garbage in is garbage out. De antwoorden van bijvoorbeeld een chatbot kunnen feitelijk onjuist zijn door de data die het gebruikt. Of de output van een afbeeldingsgenerator bevat onlogische details, zoals te veel vingers aan de hand van een persoon. Daarom moet je de output altijd controleren op nauwkeurigheid en kwaliteit.
  • Deze tools worden getraind op datasets die op verschillende manieren bevooroordeeld kunnen zijn, bijvoorbeeld op het gebied van seksisme, en ze kunnen deze vooroordelen reproduceren. Neem bijvoorbeeld een beeldgenerator die gevraagd wordt om een afbeelding van een CEO te produceren. Deze zal waarschijnlijk eerder een man dan een vrouw tonen.
  • Het trainen van deze modellen gebeurt met enorme hoeveelheden data, waarbij persoonsgegevens vaak onbedoeld worden verzameld. Dit roept vragen op over privacy en de nauwkeurigheid van de gegenereerde informatie. Het is een potentieel gevaar omdat de bronnen moeilijk te achterhalen zijn. Het kan leiden tot onbedoelde discriminatie en uitsluiting, vooral wanneer historische data vooroordelen en onnauwkeurigheden bevatten.
  • Ook jouw (bedrijfs)data wordt voor generative AI gebruikt, als je gebruik maakt van een tool zoals bijvoorbeeld Chat GPT. Als jij bepaalde zaken invoert, kan dit in een later stadium weer voor een vraag van iemand anders worden gebruikt. Microsoft hecht grote waarde aan de veiligheid en privacy van je gegevens. Daarom worden je gegevens, inclusief prompts, antwoorden en de bedrijfsgegevens die Copilot gebruikt om de reactie te formuleren, niet gebruikt voor het trainen van de grote taalmodellen die Copilot gebruikt. Dit in tegenstelling tot de standaardpraktijk bij ChatGPT en Google Bard.

 

Generatieve AI biedt ongetwijfeld voordelen, maar erken ook de potentiële gevaren ervan. Het is cruciaal dat organisaties zich bewust zijn van de wettelijke vereisten en de mogelijke risico’s bij het gebruik van AI-tools. Transparantie is essentieel, zodat gebruikers begrijpen hoe hun gegevens worden verwerkt en waarvoor ze worden gebruikt. Als bedrijf moet je kritisch kijken naar de manier waarop AI-toepassingen worden ontwikkeld en gebruikt.

Als eindgebruiker moet je je laten informeren en kritisch blijven ten opzichte van de AI-tools die je gebruikt. Streef naar een verantwoorde ontwikkeling en inzet van AI, waarbij de bescherming van jouw bedrijfsgegevens, maar ook persoonsgegevens en de menselijke waardigheid centraal staan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je deze blog interessant?

Schrijf je dan in voor onze wekelijkse, korte nieuwsbrief en ontvang handige tips en interessante kennis van onze experts in je inbox. Mis dit niet!

Stuur mij de nieuwsbrief

Je privacy is 100% gegarandeerd.

© 2023 · disclaimer · voorwaarden · privacy · cookies · concept: Custard on & offline communicatie · realisatie: Arrix

Wij willen jou!

Check onze vacatures