Als consultant bij Arrix kom ik bij veel verschillende klanten en in diverse omgevingen. Maar wanneer ik de kans krijg om een voormalige collega, en inmiddels goede vriend, te bezoeken, maakt dat het extra bijzonder.
In de loop der jaren ben ik vaak bij dezelfde bedrijven aan het werk, soms aangevuld met nieuwe klanten. Dit brengt me in contact met uiteenlopende branches, IT-omgevingen, en collega’s. Bij sommige klanten kom ik zo vaak, dat het voelt alsof ik deel uitmaak van hun team; de mensen daar beschouw ik haast als collega’s.
Een dag uit het leven van een consultant
Vandaag werk ik samen met Jacco, een oud-collega van Arrix die nu IT-manager is bij Hof en Hiem, een zorgorganisatie. Naast onze werkrelatie hebben Jacco en ik buiten het werk nog regelmatig contact. We hebben al veel samengewerkt, dus het voelt vertrouwd. Dat maakt onze gezamenlijke projecten zowel soepel als plezierig.
Bij Hof en Hiem ben ik betrokken bij de vernieuwing van de hardware. Ik heb meegedacht over de adviesfase. Het is voor mij essentieel om goed op de hoogte te zijn van het plan en achter de oplossing te staan. Jacco, met zijn kennis van de omgeving en zijn ervaring vanuit Arrix, heeft ook een belangrijke stem gehad in dit proces.
Jacco heeft de hardware alvast klaargezet, en ik ben erbij geroepen om de server over te zetten. Dit proces kent uitdagingen – vooral omdat het werk moet doorgaan en de back-up actief moet blijven. Het is een beetje als sleutelen aan een draaiende motor: elke verstoring, zoals stroomuitval, kan voor problemen zorgen. Gelukkig voorzie ik geen grote onderbrekingen, hoewel er wellicht wat vertraging zal optreden.
Ook de back-up draaiende houden vraagt aandacht. Zolang de oude hardware nog deels in gebruik is, moet hierop een back-up blijven draaien. Zodra de nieuwe omgeving draait, moet die ook geback-upt worden. Tijdens de overgang betekent dit dubbel back-uppen, wat complex wordt op het gebied van licenties. Tijdelijke extra licenties aanschaffen zou duur zijn, dus moest er een andere oplossing komen. Die had ik al voorbereid, en uiteindelijk werkte dit uitstekend. De server is zonder problemen overgezet, mede dankzij een collega van Jacco, die waardevolle inzichten gaf over de omgeving en de belangrijke onderdelen.
Komen tot de beste oplossing
Dit soort samenwerking maakt mijn werk extra leuk. Het sparren met klanten en collega’s, om samen tot de beste oplossingen te komen, is waar ik energie van krijg. Inmiddels is dit project succesvol afgerond, en blijf ik nauw betrokken bij de IT-omgeving van Hof en Hiem – en als bonus zie ik Jacco ook nog regelmatig.
Contact met klanten kers op de taart
Mijn werk bij klanten is veelzijdig. Naast projectondersteuning help ik ook de accountmanagers bij het uitbrengen van advies en beheer ik vooral on-premise omgevingen, met een focus op storage. Het merendeel van mijn tijd zit ik gewoon achter een bureau. Mensen denken vaak dat ik continu in serverruimtes te vinden ben. Gelukkig niet! Want van een goede oplossing wordt ik heel erg blij, maar nog meer van het contact wat ik met onze klanten heb!