Daarom is continuïteit in je ICT beheer zo belangrijk!

ict beheer

Laten we eerlijk zijn: het beheer van je ICT-omgeving schiet er bij drukte en/of beperkte capaciteit vaak bij in. Erg? Want niemand merkt dat toch, een dagje geen beheer? Maar denk erom: een dag wordt al snel een week en dan begint je ICT-infrastructuur al snel te piepen en te kraken. In deze blog legt René de Graaf van Arrix uit waarom continuïteit in je beheer zo belangrijk is.

 

Waarom is continuïteit in het beheer van je ICT-omgeving zo belangrijk? “Je performance loopt terug, de dataopslag kan kritische waarden bereiken, de back-up is misschien niet volledig en omdat je recente patches misschien hebt gemist, loop je wellicht beveiligingsrisico’s. Dus het belang van goed beheer zit in continuïteit en beschikbaarheid van je systemen. Wij vinden dat je geen dag zonder goed ICT beheer kan.”

 

Onderbrengen in MSP

Om beheer en daarmee verschillende andere zaken continu te verzorgen, is het slim om het onder te brengen in een MSP-contract. MSP staat voor Managed Service Provider en we schreven er al uitgebreid over in een van onze vorige blogs. “Je moet er eigenlijk 24/7 bovenop zitten, om ervoor te zorgen dat je ICT-systemen altijd beschikbaar zijn. Achterover leunen is er echt niet meer bij, maar we zien bij veel bedrijven nog wel dat dat gebeurt. Beheer heeft inderdaad geen prioriteit, maar zou dat wel moeten hebben. Daarom is het ook goed om het onder te brengen bij een externe partij, bijvoorbeeld in een MSP-contract.”

 

Nog meer belang

Daar komt nog bij dat bedrijven wettelijk moeten voldoen aan de AVG. “Zolang er geen boetes staan op het niet-naleven van deze regels, zit er geen druk achter. Maar je merkt nu dat accountantskantoren er wel op letten. Ook voor ISO-certificeringen bijvoorbeeld worden vragen gesteld omtrent de ICT-security. Er wordt echt naar gevraagd hoe één en ander is geregeld”, legt René uit. Ook als je gebruik maakt van een derde partij, al dan niet via een MSP-contract, je bent en blijft als bedrijf of organisatie wel zelf verantwoordelijk. “Maar dan nog: het uitgangspunt moet zijn dat je als organisatie ICT-oplossingen wilt implementeren omdat je naar je klanten en leveranciers goed werk wilt leveren. Niet omdat het door wetgeving wordt opgedrongen. Toch is het tweede vaak nog het geval. Maar als je als bedrijf bijvoorbeeld twee dagen niet kunt leveren vanwege een continuïteitsprobleem in je ICT-systeem, dan ben je vaak je klant al kwijt. Terwijl de oplossing zo simpel kan zijn.”

 

Hogere eisen

De eisen die we met z’n allen aan IT stellen, worden steeds hoger. Ook dat verlangt een optimaal beheer. René: “Voorheen stond de server van het werk bij wijze van spreken onder de trap. Als deze dienst weigerde, kon niemand werken en dat accepteerden we ook. Maar tegenwoordig kan dat niet meer. Nu staat bijna alles in de Cloud. Daarmee word je steeds meer afhankelijk van het apparaat dat je uiteindelijk gebruikt: je Pc of laptop. Maar ook je internetverbinding, je switches en access points. Je beschikbaarheid en continuïteit hangt af van de zwakste schakel in je keten.” En: het blijft mensenwerk. Systeembeheerders komen tegenwoordig weer vaker langs bij klanten, ook om hen mee te nemen in de transitie. “Bedrijven, ook grote bedrijven, zijn in de regel niet in staat om een ICT-afdeling op te zetten van het niveau van een MSP. Dat is een extra overweging om het beheer te continueren via een MSP-dienst.”

 

Meer weten?

We vertellen met plezier meer over het belang van goed beheer en MSP. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je deze blog interessant?

Schrijf je dan in voor onze wekelijkse, korte nieuwsbrief en ontvang handige tips en interessante kennis van onze experts in je inbox. Mis dit niet!

Stuur mij de nieuwsbrief

Je privacy is 100% gegarandeerd.

© 2023 · disclaimer · voorwaarden · privacy · cookies · concept: Custard on & offline communicatie · realisatie: Arrix

Wij willen jou!

Check onze vacatures