Corporate Identity: essentieel voor het succes van elk bedrijf

corporate identity

Maar liefst 94% van de wereldbevolking weet waar het Coca-Cola logo voor staat, aldus Business Insider. Coca Cola is hiermee één van de meest succesvolle bedrijven op het gebied van corporate identity. Corporate identity ofwel het bedrijfsimago is essentieel voor de bekendheid en het succes van elk bedrijf. Dit artikel legt uit waarom dit zo is en hoe je een succesvol bedrijfsimago ontwikkelt.

 

Vergroot de bekendheid en impact van jouw bedrijf

Door het opbouwen van een duidelijk bedrijfsimago onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrentie. Een goed opgebouwd bedrijfsimago vergroot de merkimpact en bekendheid van een bedrijf op de markt. Wanneer je jouw identiteit goed te communiceert ontstaat er zowel intern als extern een bepaalde band met jouw bedrijf. Werknemers gedragen zich volgens de waarden en missie van je bedrijf, waardoor een heldere uitstraling ontstaat. Consumenten bouwen vertrouwen op, waardoor er loyaliteit richting jouw bedrijf ontstaat. Hoe dan?

 

Waaruit bestaat corporate Identity?

 Corporate Identity bestaat uit  drie onderdelen gedrag, communicatie en design, ook wel de Corporate Identity Mix genoemd.

1. Gedrag

Alle acties en reacties naar anderen is het gedrag. Ofwel, wat is jouw houding naar anderen. Consumenten, leverancier en ook werknemers beoordelen bedrijven op het gedrag. Welke toon gebruik je? Hoe ga je om met discussies? Kom je beloftes na? Lever je op tijd? Er zijn een aantal tools waarmee je dit structureert. Het kwaliteitsmanagementsysteem en het ERP pakket.

 

Een kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) is een systeem waarin je processen, procedures, rollen en verantwoordelijkheden voor het behalen van doelen op het gebied van kwaliteit vastlegt. Op deze manier coördineer je activiteiten voor kwaliteitsverbetering. .

 

Je ERP pakket is meestal het hart van je logistieke en financiële informatie. Maak dat je ERP voor jouw werkt door een goede inrichting ervan. Je krijgt meer inzicht, helpt klanten sneller en stuurt waar nodig bij om tijdig te leveren.

 

2. Communicatie

Het imago van jouw bedrijf staat of valt met eenduidige en heldere communicatie. Alle bedrijfsuitingen vallen onder communicatie. Dit zijn bijvoorbeeld persberichten, reclames, advertenties en teksten op je website. Je speelt snel in op actualiteiten en bereikt diverse doelgroepen met verschillende communicatiekanalen. Maak hier gebruik van.

 

3. Symbolen/design

Straal je identiteit uit met meer dan woorden. Visuele onderdelen zoals een huisstijl, bedrijfslogo en inrichting van de werkplek dragen hier sterk aan bij. Consistentie hierin is belangrijk. Door diversiteit in communicatie is dit vaak lastig. Bepaalde onderdelen zoals lay-outs van orderbevestigingen, facturen en pakbonnen blijven vaak achter. Terwijl er in veel programma’s meer mogelijk is dan gedacht.

 

Het opgebouwde bedrijfsimago van Coca Cola is een inspiratiebron voor velen. Met welk  onderdeel ga jij aan de slag?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vond je deze blog interessant?

Schrijf je dan in voor onze wekelijkse, korte nieuwsbrief en ontvang handige tips en interessante kennis van onze experts in je inbox. Mis dit niet!

Stuur mij de nieuwsbrief

Je privacy is 100% gegarandeerd.

© 2019 · disclaimer · voorwaarden · privacy · cookies · concept: Custard on & offline communicatie · realisatie: Arrix