Telefoon en vakantie: zo gaat dat samen

telefoon en vakantie

Het ultieme vakantiegevoel: even helemaal weg zijn van je werk. Geen vergaderingen, geen e-mail, geen telefoon. Maar anno 2022 is dat niet zo makkelijk. Je telefoon is namelijk ook je fotocamera, navigatiemiddel en manier om dat leuke restaurantje te reserveren. René Rispens van Arrix bespreekt in deze blog een aantal zaken om rekening mee te houden, zodat telefoon en vakantie prima samengaan.

 

Afhankelijk van je functie geldt voor de meeste mensen dat bereikbaarheid een must is. En dat is vaak ook in vakanties zo. Toch kun je een aantal dingen doen om zoveel mogelijk uit je welverdiende vakantie te halen, zonder voortdurend aan de telefoon te zijn. Daarnaast zijn er zaken die je beter kunt checken voordat je gaat!

EU of verder weg?

Het verbruik van telefoon en de databundel is binnen de grenzen van de Europese Unie hetzelfde als in Nederland. Anders is dat als je op vakantie gaat naar landen buiten de EU. Dan wordt op je telefoon op het strand naar een filmpje kijken ineens een dure grap. Overigens gaat het dataverkeer in de vakantietijd over het algemeen wel iets omhoog. Check bij je provider hoe het zit met data- en telefoonverkeer van en naar je vakantiebestemming. Let wel: Curaçao valt onder Nederland, maar niet onder de EU-regels voor dataverkeer. Andersom is dat voor het Verenigd Koninkrijk, dat na de Brexit geen EU-land meer is, maar vaak nog wel binnen de bundel valt. Je kunt het maar beter zeker weten, dus check het! Er zijn bij ons gevallen bekend van vakantie-dataverkeer dat in de duizenden euro’s liep.

Doorschakelen

René: “Ik heb zelf een vast-mobieloplossing. Dat betekent dat ik het vaste nummer waarop ik normaal gesproken bereikbaar ben, ook door kan zetten naar bijvoorbeeld de service-afdeling, de receptie of een collega die voor mij waarneemt. Een klant wordt dan via mijn vaste nummer evengoed netjes geholpen. Het is ook goed om dat voor je e-mail te regelen.” Je kunt spoedtelefoontjes, of meer specifiek de voicemail, binnen laten komen als bericht op je e-mail. Dan kun je zelf bepalen wanneer je terugbelt en of het werkelijk een spoedgeval is. “Of spreek met collega’s af dat ze je op bepaalde momenten in geval van nood kunnen bellen. Bijvoorbeeld ’s morgens vroeg en aan het eind van de middag. Dan zit je niet voortdurend op hete kolen en kun je echt genieten van je vrije tijd”, vertelt René. “Welke oplossing je ook kiest, denk er van tevoren over na.”

Maak het kenbaar

Op je website kun je prima aangeven wat je bereikbaarheid is. De meeste klanten zullen er begrip voor hebben dat de bereikbaarheid in de vakantieperiode iets anders geregeld is. René: “Of pas het keuzemenu aan, bijvoorbeeld: ‘Wij zijn momenteel op vakantie, kies een 2 als u iemand van de serviceafdeling wil spreken’. Het belangrijkste is om er over na te denken en met collega’s goede afspraken te maken. Als je dat goed regelt, kun je echt lekker op vakantie gaan!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vond je deze blog interessant?

Schrijf je dan in voor onze wekelijkse, korte nieuwsbrief en ontvang handige tips en interessante kennis van onze experts in je inbox. Mis dit niet!

Stuur mij de nieuwsbrief

Je privacy is 100% gegarandeerd.

© 2019 · disclaimer · voorwaarden · privacy · cookies · concept: Custard on & offline communicatie · realisatie: Arrix

Wij willen jou!

Bekijk onze vacatures!