De toekomst van werk één en al AI? Nee hoor. Verbinding is een veel belangrijkere succesfactor: in hoeverre de mensen in je organisatie met elkaar en met alle andere partijen in je keten of ecosysteem kunnen samenwerken. Zodat ze sámen meters kunnen maken. Vooruitgang boeken. AI kan dat wel ondersteunen. We zetten hier voor je op een rij hoe deze en andere technologie je organisatie helpen te verbinden. En zo de toekomst van werk mogelijk maken.
Waar werk vroeger draaide om vaste structuren, processen en productiviteit, zijn nu flexibiliteit, innovatie en – vooral – samenwerking dé factoren die bepalen of je vooruit komt. Verbinding dus. Nieuwe technologie helpt je daarbij. Want daarmee breng je mensen, informatie en processen samen op manieren die eerder onmogelijk waren. Denk aan samenwerkingsplatforms die afstanden verkleinen. Aan AI, waarmee teams sneller en beter geïnformeerd beslissingen kunnen nemen. En aan realtime data, waarmee je proactief inspeelt op veranderingen. Behoefte aan concretere voorbeelden? Dit zijn er 3.
De 3 voorbeelden van verbinding tussen mensen, ondersteund door technologie
1. Samenwerken in een nieuwe tijd: ‘contextual decision making’
Contextual decision making betekent zoveel als beslissingen kunnen nemen met alle relevante én realtime informatie voor handen. Vaak geholpen door AI en prompting om het systeem (verdiepende) vragen te kunnen stellen. Dat kan individueel, maar gebeurt steeds vaker samen. In meetings bijvoorbeeld. Aangedreven door realtime data, ontstaat zo continu zicht op alles wat er is gebeurd en nog staat te gebeuren. Beslissers in je organisatie, van hoog tot laag, hebben inzicht in alle relevante feiten en zien zelfs wat de beste vervolgstappen zijn. Denk maar aan een advies- of projectbureau dat de juiste mensen op de juiste projecten wil hebben. Is de informatie over beschikbaarheid, workloads en projectplanning niet op orde, dan loop je het risico van inefficiënte taakverdeling en langere doorlooptijden. Wanneer je contextual decision making inzet, heb je realtime inzicht in de projecten die lopen, de vaardigheden die beschikbaar zijn en welke mensen het beste passen bij welke workload.
2. Mobile first en zelfs mobile only: overal verbonden
Vanuit een ‘mobile first’ of zelfs ‘mobile only’-strategie investeren steeds meer organisaties in de mobiele werkomgeving. Zodat samenwerking, verbinding en productiviteit niet meer gebonden is aan een locatie, maar overal mogelijk is. En die mobiliteit geldt trouwens niet alleen voor mensen, maar ook voor apparaten: robots en autonome voertuigen bijvoorbeeld. Ook zij zijn niet meer aan hun plek gebonden. Die ontwikkeling zien we de komende jaren alleen maar krachtiger worden. Zeker nu je dankzij AI deze slimme apparaten in natuurlijke taal kunt bedienen. En dat je dat, vanuit een ‘mobile only’-strategie, vrijwel overal kunt doen. Waar je ook bent.
3. Digitale werkplek als een baken van rust
Hoe meer technologie je inzet, hoe belangrijker een goede digitale werkplek is. Daar komen immers alle gedigitaliseerde processen samen. Daar, op hun scherm, zullen je medewerkers met de juiste applicaties en data hun werk moeten doen. Of ze nu arts, monteur of consultant zijn. Maar ondertussen komt áchter dat scherm steeds meer technologie samen. Tal van toepassingen, apps, cloudplatforms en datastromen van verschillende leveranciers en ontwikkelaars. Het is nu nog vaak aan mensen om van het ene naar het andere systeem te gaan, steeds maar weer opnieuw in te loggen, applicaties te openen en te sluiten en zelfs data heen en weer te knippen en plakken. Veel gedoe en tijdsverspilling. En dat nog los van de notificatiestress: alle apps vechten om de aandacht van hun gebruikers. Gelukkig maakt technologie het steeds makkelijker om al die processen onopvallender of zelfs onzichtbaar te maken. Meer achter de schermen. Zodat mensen op één werkplek kunnen werken, met centraal toegang tot alle systemen en data, ongeacht welk apparaat ze gebruiken. Een werkplek die een baken van rust is. Die dankzij een sluitend identity- en accesmanagementsysteem bovendien alleen de data, apps en systemen laat zien, die voor de medewerker in kwestie relevant, toegankelijk en nuttig zijn.
Samen de toekomst in
De toekomst van de werkomgeving zit ‘m in verbinding. Verbinding tussen mensen, tussen organisaties, en tussen mensen en technologie.