Werken na corona

De impact van de coronacrisis is voor iedereen gigantisch. De economische gevolgen zijn groot. Maar het heeft ook positieve gevolgen voor bedrijven. Covid 19 geeft de digitalisering een extra duwtje. Werkwijzen en technologieën werden nog nooit zo snel omarmd als nu. Zijn deze gevolgen in een wereld na corona nog steeds merkbaar? Hoe werk jij na corona? In deze blog vertellen we je er meer over.

1. Thuiswerken

Dacht je dat je je functie niet thuis kon uitoefenen? De afgelopen tijd brengt je waarschijnlijk andere inzichten . Natuurlijk zijn er altijd functies die thuiswerken onmogelijk maken. Maar voor de meeste “kantoor”functies is thuiswerken een goede optie. Zelfs de functie van receptionist/telefonist voer je met de juiste middelen en technologie thuis eenvoudig uit.

Kies tussen een mix van technologie en aanpassing van werkwijzen en werk vervolgens succesvol thuis. Werk je al in de cloud? Dan ben je al beter voorbereid.

2. Samenwerken

Samenwerken is niet eenvoudig, maar voor je baan wel vereist. Nu je op afstand zit herzie je werkwijzen en kom je tot beter werkende online alternatieven. Je loopt niet meer naar elkaar toe. Het gebruik van de chat helpt je hierbij. Je krijgt snel een reactie en gaat gewoon verder met je werk.

Waarschijnlijk ontdek je ook dat het vele vergaderen niet meer nodig is. Voorheen kwam je bij elkaar op een vast tijdstip dat iedereen aanwezig is. Nu overleg je gemakkelijk via geavanceerde tools. Denk maar eens aan Teams, met haar online vergadermogelijkheid. Er zijn al heel wat bedrijven die daar gebruik van maken. Ook zijn er diverse oplossingen waardoor je samenwerkt in hetzelfde document. Geen dubbele documenten en altijd de juiste versie

Gebruik je dit soort oplossingen stem dan wel af hoe je dit gaat doen. Dit versoepelt het samenwerken op afstand.

3. Klantverwachting

De technologieën veranderen ook de klant en daarmee de klantverwachting. De klant verwacht namelijk steeds meer gemak en uitstekende service. Daarbij heeft men behoefte aan personalisatie en is de klant 24/7 digitaal. Dit was al zo, maar deze ontwikkeling gaat alleen maar sneller.Als bedrijf moet je daar in meegaan. Want met de huidige digitalisering zijn ook bedrijven elders in de wereld heel klantgericht en verwennen de klant zodanig dat ze daar willen kopen. Jouw concurrent zit overal. Digitaal gebruiksgemak wordt een minimum norm. Dat wil zeggen: als je het hebt is het de normaalste zaak van de wereld en heb je het niet, dan heb je een dusdanig probleem.

Door Covid 19 komt dit proces in een stroomversnelling. Je continuïteit staat onder druk. Hierdoor zie je ook meer creativiteit en ondernemerschap. Bedrijven bedenken nieuwe mogelijkheden voor het zo goed mogelijk bedienen van hun klant. Bij de sportschool volg je nu een online fitness klas en bij de Efteling reserveer je inmiddels online voor een attractie.

4. Veilig werken

Met de uitbraak van het coronavirus is veilig thuiswerken nog belangrijker. Ook ontdekken wij dat er nu meer aanvallen plaats vinden, die inspelen op het corona virus.

Werk in een beveiligde thuiswerkomgeving. Log thuis in op de server van jouw bedrijf en gebruik ook de laptop, tablet of computer van jouw bedrijf. Bedrijven met een flexibel thuiswerkbeleid zijn beter voorbereid op dit soort situaties. O.a. via versleutelde VPN verbindingen en 2factorauthenticatie werken zij al veilig. Heb je minder ervaring met thuiswerken dan is dit een extra uitdaging. Bij de uitbraak was snel thuiswerken prioriteit. Veilig werken stond op de tweede plaats. Als dit nog niet geregeld is, behaal je hier nog heel veel winst. Vraag je ons om advies.

Ook kwaadwillenden spelen in op de enorme aandacht voor het virus en de bijbehorende angst en paniek. Ze versturen phishing emails  met waarschuwingen over COVID-19. Deze berichten bevatten schijnbaar nuttige informatie, links en/of bijlagen over de virus uitbraak of updates over hoe je veilig blijft. Controleer voor het openen of klikken op links of bijlagen de oorsprong van deze berichten Tref (technische) maatregelen treffen tegen deze phishingaanvallen, maar cyberpreventie begint altijd met gezond verstand.

Postcorona, hoe nu verder?

De coronacrisis leert ons veel en vraagt veel van ons aanpassingsvermogen. Sommige veranderingen blijven, ook na het coronavirus

Door deze crisis kijken werkgevers anders naar thuiswerken. Verdwijnt hierdoor het stigma van onproductiviteit dat bij veel organisatie heerst? Wel als  blijkt dat samenwerken op afstand evenveel oplevert als wanneer je op de zaak bent. Ook op de lange termijn levert meer thuiswerken ons een hoop op. Minder auto’s op de weg, een beter milieu en een betere werk/privé balans.

Voldoe je inmiddels met diverse aanpassingen aan de klantverwachting? Zet dit na het coronavirus in ook. Met name omdat dit gemak oplevert voor jouw klanten. Maar ook jou brengt het heel veel. Denk maar eens aan een reserveringssysteem voor restaurants. Voor de klant is het eenvoudig online reserveren, maar ook de horeca heeft er baat bij. Zij weten wat hun bezetting is en stemmen hun inkopen hier op af.

De veiligheid blijft altijd een kritisch punt. Besteed hier ook in het post corona tijdperk aandacht aan. Financieel gewin is vaak de drijfveer en juist daarom blijven criminelen zoeken naar manieren om je te verleiden. Blijf alert en onderschat het niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vond je deze blog interessant?

Schrijf je dan in voor onze wekelijkse, korte nieuwsbrief en ontvang handige tips en interessante kennis van onze experts in je inbox. Mis dit niet!

Stuur mij de nieuwsbrief

Je privacy is 100% gegarandeerd.

© 2019 · disclaimer · voorwaarden · privacy · concept: Custard on & offline communicatie · realisatie: Arrix