Is jouw Business “Intelligent” genoeg tijdens de Corona tijd?

business intelligence

Grote multinationals hebben afdelingen die zich met niets anders bezighouden dan het extraheren, analyseren en visualiseren van corporate data. Dit gebeurt soms met “simpele” SQL-toepassingen en soms juist met de meest cutting-edge technologieën zoals AI en Machine Learning. Voor veel bedrijven klinkt Business Intelligence hierom als chique, dure technologie. Die wat meer geschikt is voor de grote jongens. Maar dit hoeft niet zo te zijn.

 

business intelligence op de piramide

In een eerdere blog hebben we het Pyramide-model in de ICT laten zien, hier zie je dat een bedrijf door verschillende fases van digitalisering gaat. Je ziet dat een bedrijf de ICT-voorziening eerst inricht om te voorzien in basisbehoeften als netwerk en security. Dit zijn de echte “must-haves” op het gebied van ICT. Hogerop in de piramide zetten bedrijven ICT in om een competitief voordeel te realiseren binnen de markt. Deze verdiepingsslag voor een competitief voordeel is Business Intelligence (BI).

Management informatie

Kort samengevat staat Business Intelligence voor het verzamelen en analyseren van gegevens binnen de eigen handelsactiviteit. Je zet gegevens om naar kennis. Deze kennis gebruik je bijvoorbeeld voor het maken van gefundeerde strategische keuzes. Een goede BI-oplossing richt zich op data die voortkomt uit jouw dagelijkse werkzaamheden, je zogeheten core business. Denk aan essentiële processen binnen jouw bedrijf zoals productie, transport of zelfs financiële data. Uit al jouw processen komt een grote hoeveelheid gegevens die jij kunt gebruiken om jouw processen te optimaliseren. Hiermee win je tijd, geld of zelfs beide. Dit facet van BI noem je ook wel Corporate performance management (CPM)

Dichterbij dan je denkt

Niet alleen multinationals, maar ook kleinere bedrijven claimen nu een sterkere concurrentiepositie door de inzet van BI. Deze bedrijven profiteren enorm van het slimmer inzetten van tijd, mensen en middelen. Veel bedrijven hebben de kennis om deze oplossing te gebruiken nog niet in huis. En iemand dedicated hiervoor inzetten is ook (nog) geen optie. Zij besteden het dan uit aan een vertrouwde partner. Deze partner zet een BI-consultant in die voor jou een zogeheten datawarehouse maakt. De consultant ontwerpt vervolgens voor jou een dashboard waarop alle relevante data en kennis zichtbaar is. Het analyseren en interpreteren van de data doe je vaak samen. Na de analyse zet jij de data in en maak je goed gefundeerde keuzes.

 

Een BI-consultant die jouw bedrijf goed kent weet jou uitstekend te voorzien van de juiste gegevens. Waarschijnlijk is jouw ERP-systeem ook bruikbaar voor data-extractie, waardoor jij veel benodigdheden voor BI al in huis hebt. Bedrijven die hiermee beginnen hebben grip op al hun inkomsten, uitgaven en bedrijfsprocessen. Zeker in deze tijd is dat erg belangrijk. In een tijd waarin veel onzeker is voorziet Business Intelligence jou van veel zekerheid.

 

Wil jij betere strategische keuzes maken met behulp van relevante data? En daardoor tijd en geld winnen? Neem vrijblijvend contact op en ontdek wat de adoptie van een data strategie jou oplevert.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Vond je deze blog interessant?

Schrijf je dan in voor onze wekelijkse, korte nieuwsbrief en ontvang handige tips en interessante kennis van onze experts in je inbox. Mis dit niet!

Stuur mij de nieuwsbrief

Je privacy is 100% gegarandeerd.

© 2023 · disclaimer · voorwaarden · privacy · cookies · concept: Custard on & offline communicatie · realisatie: Arrix

Wij willen jou!

Check onze vacatures