Top 10 frustraties bij werken op afstand

frustraties werken op afstand

Het is 12 maart 2020. De intelligente lockdown is van kracht en bijna heel Nederland gaat thuiswerken. Wat klinkt dat heerlijk.

 

Dat dacht jij vast ook. Net wat langer uitslapen, de hele dag in je pyjama en lekker je eigen koffie en thee drinken. Maar thuiswerken brengt ook frustraties met zich mee. En niet alleen omdat jouw partner ook thuiswerkt of omdat je je kinderen hulp nodig hebben bij hun huiswerk. Nee, het remote werken an sich brengt al ergernissen met zich mee.

 

Onderzoek naar werken op afstand

In een Amerikaans onderzoek kwamen deze ergernissen naar boven. Hieronder gerangschikt van meest tot minst frustrerend.

  1.  Langzame netwerksnelheid
  2. Valse verbindingen (het apparaat geeft aan dat het een goede verbinding heeft met wifi of het mobiele netwerk, maar er is geen datadoorvoer)
  3. Netwerkverbrekingen
  4. Beperkte functionaliteit bij mobiele applicaties
  5. Voor het inloggen in applicaties of op apparaten is de aanmeldprocedure omslachtig
  6. Crashende of herstartende apparaten
  7. Te weinig batterijcapaciteit
  8. Online sessies die tegen hun tijdslimiet aanlopen
  9. Vastzitten op aanmeldpagina’s
  10. Moeilijk toegang krijgen tot systemen van het bedrijf

 

Waar frustraties uit voort komen

Zijn ze herkenbaar voor je? Het komt vaak voort uit de volgende issues:

  • Slechte verbindingen
  • Het slecht werken van software
  • Langzame en oude devices
  • Strikte security maatregelen
  • Samenwerken en communicatie (bv videoconferencing)

Thuiswerken was voor maart 2020 nog een keuze van organisaties om het wel of niet te doen. Nu is bijna iedereen aan het thuiswerken. En als de voortekenen niet bedriegen blijft dat nog wel even zo.

 

Snel van start met thuiswerken, maar nu?

Met de start van de intelligente lockdown maak je als organisatie keuzes die medewerkers snel in de lucht helpen. Verbindingen, security, maar ook de staat van de devices, dat komt allemaal niet zo nauw.  Nu het langer duurt, moet  je alle andere zaken ook goed regelen. Dat voorkomt veel ergernis en frustratie.

 

Ieder bedrijf zit op dit moment niet in deze luxepositie. Teruglopende omzet betekent ook een pas op de plaats qua investeringen en dan roei je met de riemen die je hebt. Hoe doe je dat dan?

 

Met deze tips kom je de crisis door

De volgende 5 tips helpen je deze periode door:

  1. Keep yourhead cool! Vaak zijn problemen van tijdelijke aard. En zo niet dan vraag je ondersteuning  van de servicedesk. Daar helpen ze je met dit soort issues. Soms zijn oplossingen eenvoudig en zo niet, bedenk dan dat de ondersteuningsmedewerker er persoonlijk ook niks aan kan doen.
  2. Creëer een goede verbinding tussen je computer en het internet. Een bekabelde verbinding is het meest stabiel. Zit bij een draadloze verbinding binnen goed bereik van de router of het acces point.
  3. Heb je al jaren dezelfde internetprovider en gebruik je nog steeds hetzelfde internetmodem of wifi router? Neem dan contact op met je provider en vraag of er een nieuwer model beschikbaar is die beter en sneller is. Vaak is er wel een “altijd wifi” aanbieding, eventueel inclusief een wifi-meting en één of meerdere nieuwe draadloze toegangspunten. En als je provider nou niet zo enthousiast is geef dan netjes aan dat je gaat shoppen bij de concurrent.
  4. Laad de batterij van je laptop regelmatig op in plaats dat je deze gebruikt tot hij leeg is.
  5. Geef je systeem- of applicatiebeheerder liefde en complimentjes. Hij of zij staat je dan graag bij op het moment dat je hem of haar nodig hebt. En overtuig je leidinggevende of baas dat je je werk graag zo efficiënt en plezierig mogelijk uitvoert, maar dat daar ICT investeringen tegenover staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vond je deze blog interessant?

Schrijf je dan in voor onze wekelijkse, korte nieuwsbrief en ontvang handige tips en interessante kennis van onze experts in je inbox. Mis dit niet!

Stuur mij de nieuwsbrief

Je privacy is 100% gegarandeerd.

© 2019 · disclaimer · voorwaarden · privacy · concept: Custard on & offline communicatie · realisatie: Arrix