Hardware aanschaffen, doe je dat zelf of via je automatiseringspartner? Als je een nieuw werkstation koopt, kies je die op basis van wat je ermee wilt gaan doen. Een werkstation dat je wilt gaan gebruiken voor videobewerking vraagt heel wat meer dan een werkstation voor af en toe eens mailen en surfen op het internet. Hiernaast speelt ook de prijs natuurlijk een rol. Maar koop je een werkstation online of via je automatiseringspartner?
Waar let je op bij de aanschaf van hardware?
Het kan voorkomen dat je een werkstation ergens op het internet goedkoper ziet dan dat een ICT-partner hem aanbiedt en dan denk je natuurlijk dat je teveel betaalt. Maar is dat eigenlijk wel zo? Waar moet je goed op letten bij het kopen van een werkstation (of laptop).
- Zijn de grafische kaart, processor, opslag en werkgeheugen geschikt voor de werkzaamheden die je wilt gaan uitvoeren?
- Besturingssysteem; is deze wel geschikt om gebruikt te worden in je netwerkomgeving?
- Is het een zakelijk werkstation of een consumentenmodel?
- Betreft het een nieuw, verouderd of zelfs gerepareerd type?
- Garantie afhandeling; hoe gaat dit in zijn werk bij een probleem of een defect? Dit zal je zelf moeten uitvinden.
Wat zijn de voordelen om hardware via je ICT partner aan te schaffen?
- Een goede ICT partner houdt rekening met de wensen van de klant. Zij stellen de vragen die relevant zijn bij een goede keuze voor een werkstation. Gekeken wordt of de grafische kaart, processor, opslag en werkgeheugen geschikt zijn voor de werkzaamheden die je ermee wilt uitvoeren. Plus, zij kennen de netwerkomgeving van jou als klant en houden dus rekening met eventuele technische uitdagingen.
- Een ICT partner die kwaliteit hoog in het vaandel heeft, koopt producten alleen in bij gerenommeerde en gecertificeerde distributeurs.
- Zij zijn het aanspreekpunt in het geval van problemen of klachten over het product. Als het artikel niet naar wens is of het vertoont problemen, of zelfs een defect, dan heb je altijd een aanspreekpunt waarmee problemen snel(ler) opgelost kunnen worden. Bij jouw ICT partner kun je altijd terecht en die regelt het met de fabrikant of distributeur.
- Bij grotere aantallen kan jouw ICT-partner speciale prijzen en kortingen aanvragen bij leveranciers.
- In de prijzen zijn alle handelingskosten meegerekend zoals verzend- en administratiekosten. Er zijn dus geen onzichtbare extra kosten achteraf.
- Indien gewenst kan je ICT-partner ook de installatie van het werkstation verzorgen.
Zoals je kunt zien komt er wel iets meer kijken dan alleen de prijs bij het kopen van een werkstation. Betrouwbare ICT begint bij betrouwbare hardware. En dan is het fijn om te weten dat de service niet stopt bij het bestellen en leveren van hardware. Bovendien kan je ICT partner de hardware geheel naar wens configureren en testen voordat het op locatie geïnstalleerd wordt. Zo ben je er zeker van dat je het maximale uit jouw hardware haalt.