Veel bedrijven zijn relatie gedreven. Ze hebben sterke relaties met klanten en andere externen. Ik ken niet één bedrijf waar dit niet belangrijk is. En juist in deze tijd verdienen je klanten wel wat extra aandacht, maar met de huidige fysieke afstand is dat moeilijker. We geven je een aantal middelen die je benut om jouw klantrelaties sterk te houden.
Duidelijkheid rondom facturen
Heb je op tijd over vanwege de corona crisis? Neem dan deze tijd en neem je (E-)facturen kritisch onder de loep. Dit is een belangrijk en onderschat middel die jij inzet voor je klantrelaties. Geen enkele klant wil de telefoon pakken en vragen naar onduidelijke facturen. Besteed je veel tijd aan het schrijven van een offerte, maar steek je niet dezelfde moeite in het maken van klantvriendelijke facturen? Dan is hier ruimte voor verbeteringen. Een aantal concrete tips:
- Maak een duidelijke omschrijving van de kostenposten (gebruik niet alleen coderingen).
- Refereer naar een eerder verzonden offerte, dit maakt het makkelijker voor je klanten.
- Omschrijf duidelijk het te betalen bedrag, zeker als er een korting afgegeven is. Verplaats je hierbij in je klant. Klanten willen jou hier niet over bellen.
- Gebruik software die je zoveel mogelijk standaardiseert en je ruimte geeft voor een persoonlijke touch, waar dat nodig is.
Online is meer dan alleen je meetings
Veel mensen hebben na al het thuiswerken wel behoefte aan een extra praatje. Dat gaat verder dan alleen werk. Dit merk je wellicht al aan je collega’s. Voorheen waren je meetings met externen ook niet alleen maar formeel. Nu alles online is neigen we naar strikt zakelijk overleggen. Gelukkig houd je met Teams formele en informele praatjes gescheiden. Ook met externen waar je veel mee samenwerkt. Als jij een goede relatie hebt met je klant, maak je ook ruimte voor wat “small talk”. Dit kan via een gezamenlijke chat of je maakt een Team aan waar je interessant nieuws met elkaar deelt. Wees niet bang en zoek juist nu wat extra contact. Immers, we zijn allemaal mensen en ook een zakenrelatie gaat om meer dan zaken alleen.
Wees bereikbaar
“Sorry, de persoon die je nodig hebt werkt nu thuis, ik weet niet of hij bereikbaar is”. Vertelt jouw frontdesk dit aan je klanten of je leveranciers? Dan is het tijd om te schakelen. Moderne telefonie biedt ontzettend veel mogelijkheden. Je ziet wie wanneer bereikbaar is en belt thuis net zo als op de zaak. Je schakelt je klant altijd door naar iemand die hem of haar verder helpt. Vergeet nooit dat je klantenservice je beste sales is. Moderne telefonie is een onmisbare tool voor het verbeteren van je klantervaring. Maar ook leveranciers doen sneller meer voor je als je goed met elkaar schakelt.
De menselijke factor
We zijn erg blij dat er zoveel door gaat ondanks de corona pandemie. ICT-middelen helpen hierbij enorm, maar het gaat om de mensen die het gebruiken. En ideaal gesproken gebruik jij het voor het verbeteren van je dienst. Digitaal werken moet menselijk zijn. Ook al zitten we allemaal in hetzelfde schuitje, klanten verwachten nog steeds kwaliteit met een persoonlijke touch. Juist nu proberen jouw concurrenten hun slag te slaan. Wees ze voor en optimaliseer de ervaring van je klant.