Beter voldoen aan de klantvraag

klantvraag

Tijdens corona stijgen de online bestellingen behoorlijk in diverse sectoren. Door de maatregelen ben je genoodzaakt om meer online te kopen. Wel zijn er verschillen in de sectoren qua groei. Neem bijvoorbeeld de foodsector, deze groeit sterk door de thuisconsumptie als gevolg van de sluiting van de horeca.

 

Een sterke groei in volume en omzet betekent een kritische kijk op je eigen proces. Hoe kun je met dezelfde mensen of magazijn, de groei in  bestellingen verwerken? Ook heb je te maken met een stijgende klantverwachting, hoe ga je deze verwachtingen managen? Neem de volgende stappen zodat je voldoet aan de klantvraag.

 

Organiseer en structureer de processen in je magazijn

Wanneer je een sterke groei ervaart in je bestellingen, neem je allereerst de structuur en processen in je magazijn onder de loep. Hierbij gaat het om praktische vraagstukken. Binnengekomen artikelen zet je bijvoorbeeld op een bepaalde plek weg en niet in de stelling waar ze horen. Dit leidt op den duur tot flinke looproutes, wat het proces trager maakt. De basis voor een digitaal magazijn is een logische structuur in je magazijn.

Breng je gegevens op orde met Exact

Het klinkt logisch, één systeem met alle gegevens. Toch zien we in de praktijk dat veel organisaties gebruik maken van verschillende lijstjes in Excel, zoals: voorraadadministratie, inkoop- en orderverwerking. Wanneer je deze gegevens handmatig verwerkt, is de kans op vertraging groot. Om te weten of  bepaalde producten op voorraad zijn moet een medewerker naar het magazijn lopen en dit checken.

 

Wist je dat je voorraadbeheer eenvoudig kunt automatiseren in Exact? Je krijgt een seintje wanneer een bepaalde product onder het bestelniveau zit en maakt gelijk een inkooporder aan voor de leverancier. Zo grijp je nooit meer mis en verloopt het verwerken van een order soepel en snel.

 

Leg  de communicatie met klanten in een centraal systeem vast in plaats van de verschillende mailboxen van collega’s. Dit doe je eenvoudig met de social collaboration binnen Exact.

WMS met slimme hardware

Na het uitvoeren van bovenstaande stappen  heb je een goede en degelijke basis voor de volgende stap. Slimme hardware laat het verwerken van orders snel en foutloos verlopen. Met behulp van scanners order pick je foutloos. Met de WMS-software van Exact beheer je het magazijn en verzamel je in de kortst mogelijk tijd zoveel mogelijk orders foutloos.

 

Omdat je met deze oplossing zowel goederen als locaties scant, neemt de foutkans enorm af. De WMS-software waarschuwt meteen als er iets niet klopt, Ideaal toch?

 

Harder werken is geen oplossing

In tijden waarbij de klantverwachting en de vraag naar efficiënter werken stijgt, moet je kritisch kijken naar jouw manier van werken. Simpelweg harder gaan werken is geen toekomstgerichte oplossing. Met bovenstaande stappen heb je een stappenplan, waarmee je toegevoegde waarde levert aan klanten en leveranciers. Dit resulteert uiteindelijk in loyale klanten. Dat willen we allemaal toch?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vond je deze blog interessant?

Schrijf je dan in voor onze wekelijkse, korte nieuwsbrief en ontvang handige tips en interessante kennis van onze experts in je inbox. Mis dit niet!

Stuur mij de nieuwsbrief

Je privacy is 100% gegarandeerd.

© 2019 · disclaimer · voorwaarden · privacy · cookies · concept: Custard on & offline communicatie · realisatie: Arrix