Bots zijn tegenwoordig razend populair, steeds meer bedrijven breiden hun digitale diensten en klantenservice uit en maken gebruik van de kracht van bots, vooral chatbots. Maar voor het bouwen van een goede Chatbot is er een stabiele basis, ofwel Framework nodig. Het Microsoft Bot Framework is een krachtig Framework voor het bouwen van bots en leent zich hier dan ook uitstekend voor.
Van Chatbot naar Digitale Assistent
Met het Microsoft Bot Framework bouwen ontwikkellaars intelligente bots met eigendom en controle over je gegevens. Maak een bot die praat, luistert, begrijpt en leert van de gebruikers door middel van Azure Cognitive Services. Begin met een simpele vraag & antwoord bot die de meest gestelde vragen afvangt en bouw deze uit tot een geavanceerde digitale assistent die toegespitst is op jouw organisatie.
Aspecten van het Microsoft Bot Framework
Een paar noemenswaardige aspecten van Microsofts Bot Framework zijn:
- Het Framework biedt een SDK (Software Development Kit) aan die tooling bevat voor het bouwen van een bot welke constant verbetert doordat het open-source is. Vervolgens publiceer je deze bot op een Azure Bot Service
- Wanneer de bot ontwikkeld en gepubliceerd is op de Azure Bot Service, dan stel je door middel van connectoren de bot beschikbaar op verschillende kanalen zoals onder andere: Microsoft Teams, Facebook Messenger, Skype etc.
- Dankzij Microsoft Cognitive Services voeg je “Spraak naar Tekst” en “Tekst naar Spraak” toe aan een bot.
- Dankzij Microsoft Cognitive Services voeg je ook Artificial Intelligence toe aan de bot.
Azure Cognitive Services
Azure Cognitive Services is een verzamelnaam voor de cognitieve API’s en Artificial Intelligence services die Microsoft aanbiedt en valt onder het Microsoft Bot Framework. Met Cognitive Services bouwen ontwikkelaars Artificial Intelligence in hun applicaties zonder dat er expertise op het gebied van machine learning nodig is.
Language Understanding
Een noemenswaardige Cognitive Service van Azure is LUIS (Language Understanding). Deze gebruiken ontwikkelaars bij het ontwikkelen van bots in het Microsoft Bot Framework. Door het actief toepassen van Machine Learning begrijpt LUIS natuurlijke taal. Deze service begrijpt beter wat een gebruiker precies bedoelt. Wanneer een gebruiker een vraag stelt aan een bot en deze formuleert de vraag niet helemaal zoals deze in bijvoorbeeld de vraag & antwoord database staat, dan snapt dankzij LUIS de bot alsnog wat de gebruiker bedoelt. Dit kan omdat de LUIS getraind wordt op de dataset van informatie waar de bot uit put. Er worden allemaal variaties, zogeheten “Intents” ook wel intenties op gemaakt. Uit de vraag van de gebruiker haalt LUIS de intentie. Deze matcht Luis aan de intentie van het antwoord en komt zo tot het beste antwoord voor de gebruiker.
Knowledge
De geeft een bot daadwerkelijk toegevoegde waarde met een dataset waaruit hij kan putten. Azure biedt hier de Cognitive Service QnAMaker voor aan. QnaMaker is zoals de naam al verklapt een service waarin je via een portaal vraag & antwoord paren invult Met dit portaal heb je verschillende mogelijkheden voor de opmaak van je antwoord, zoals afbeeldingen, tabellen, links etc. Ook loadt je hierin handleidingen up waarmee je vervolgens automatisch vraag & antwoord paren genereert. Wanneer de QnAMaker service voldoende gevuld is kan deze aangesproken worden door middel van een API. Op deze manier kun je deze service koppelen aan je LUIS en Bot Service.
Arrix Digitale Assistent
Bovenstaande is toegepast op de ontwikkeling van de Digitaal Assistent. Een soort “ideale collega” die je medewerkers bijstaat bij hun werkzaamheden. Hij beantwoordt vragen, neemt werk uit handen en ondersteunt bij veranderingen in de organisatie. Graag stellen we deze Digitaal Assistent aan je voor in een webinar. Je kunt dit webinar terugkijken. Meld je aan en zie hoe deze bot jouw organisatie ontlast.