1. Motiveer jouw klanten om op tijd te betalen
In hoeveel dagen krijg je gemiddeld betaald? Hoe lager het aantal dagen, hoe lager jouw Days Sales Outstanding (DSO). Een lage DSO heeft een positieve impact op je cashflow. Motiveer klanten daarom om openstaande facturen eerder te betalen.
De beste manier om dit te doen is een consistent debiteurenbeheer. Zorg datje jouw klanten op structurele wijze aan openstaande facturen herinnert. Dit kun je doen door betalingsherinneringen op gezette tijden uit te sturen en door de facturen zo duidelijk mogelijk onder de aandacht van je klant te brengen, bijvoorbeeld via SMS of e-mail. Dat zorgt voor continuïteit in het debiteurenproces en beter betaalgedrag van je klanten: ze weten namelijk precies wanneer ze een factuur of herinnering van jou zullen ontvangen.
Tip: een afwijkende betaaltermijn zorgt ervoor dat een factuur sneller betaald wordt.
2. Plaats een iDEAL-betaallink in je facturen en herinneringen
Om sneller en eenvoudiger betaald te krijgen is het belangrijk dat je het je klant zo makkelijk mogelijk maakt om zijn of haar factuur te betalen. Deze drempel moet zo laag mogelijk zijn. En tegenwoordig biedt de technologie alle mogelijkheden om met één druk op de knop een betaling te doen. In Nederland is iDEAL de gangbaarste manier van betalen voor wat betreft online betaalmethoden. Uit onze analyse van ruim 1,8 miljoen facturen blijkt dat facturen met een optie om te betalen via een betaallink 9 dagen sneller worden betaald.
Dat dit echt werkt, merkt ook Hanzehogeschool Groningen:
“Vanuit de factuur, herinnering en online omgeving kunnen studenten direct met onder meer iDEAL betalen. Het record van snelste betaling staat nu op 17 seconden na het versturen van de factuur met een iDEAL-betaallink erin!”
3. Houd persoonlijk contact met je klanten
Bij Payt geloven we dat het percentage bewuste wanbetalers minimaal is. Goed debiteurenbeheer bestaat vaak uit het achterhalen van de reden van het niet betalen.Is het product niet geleverd? Heeft de klant een klacht over uw bedrijf? Of staat er een fout op de factuur? Dit kunnen allemaal redenen zijn voor je klant om de openstaande factuur niet te betalen.
Communicatie met jouw klant is erg belangrijk om sneller betaald te krijgen. Dit zal resulteren in een verkorting van de betalingstermijn en vermindering van de afschrijving van onbetaalde facturen.
Alles in één oplossing
Slim debiteurenbeheer is belangrijk en voorkomt dat klanten hun facturen helemaal niet of veel te laat betalen. De debiteurenbeheer software van Payt maakt het mogelijk om facturen en herinneringen volledig automatisch te versturen. Payt herinnert je klanten op structurele wijze aan de openstaande facturen. Hierdoor wordt het betaalgedrag van jouw klanten positief beïnvloed.
Ook brengt Payt structuur in de communicatie met je klant. In het communicatie portaal heeft de klant de mogelijkheid om per factuur een bericht achter te laten. Hierdoor weetje snel waarom een klant zijn of haar factuur nog niet heeft betaald. Payt maakt het betalen makkelijk voor klanten. De software maakt het mogelijk om een betaallink en automatische incasso aan iedere factuur toe te voegen. Dit verlaagt het openstaande saldo in bijna elke branche!
Jouw facturen sneller betaald krijgen?
Benieuwd naar de verschillende mogelijkheden van de software én wat Payt voor uw organisatie kan betekenen? Dankzij deze slimme cloudsoftware krijg je jouw facturen 30% sneller betaald én bespaar je tot wel 80% van uw tijd! Klaar om je cashflow een boost te geven? Laat het ons weten of maak een afspraak met Lennart Schultz.