6 tips voor een succesvol intranet

Er komt nogal wat kijken bij het ontwikkelen, beheren en optimaliseren van een intranet. Je wilt dat deze sociale ontmoetingsplek gedragen wordt door je medewerkers en dat het oproept tot kennis delen, interactie met elkaar hebben en efficiënter werken. Wat zijn nu de succesfactoren van zo’n intranet?

 

1. Draagvlak

Relevantie is belangrijk. Hoe relevanter de content, hoe meer draagvlak er wordt gecreëerd. Werk bijvoorbeeld met nieuws waarop je een abonnement kunt krijgen, zodat iedereen de updates krijgt die voor hen van belang zijn. Meerwaarde is hierdoor simpel en snel geregeld!

 

2. Naamgeving intranet

Je hebt (bijna) gegarandeerd succes wanneer je een enquête of poll uitzet om mee te denken over de naam van het intranet. Hierdoor bereid je het personeel onbewust voor én het creëert betrokkenheid.

 

3. Adoptie en acceptatie

Hoe simpel een intranet ook is, het gebruik is vers twee. Zorg daarom voor een goede adoptie strategie. Een intranet adopteert men namelijk niet vanzelf. Maak een plan hoe het intranet wordt geadopteerd en hou de medewerkers (ook) voor livegang op de hoogte. Doe je adoptie achteraf, dan sta je al met 1-0 achter.

 

4. Vertrekpunt voor belangrijke systemen en documenten

Zet de belangrijke systemen en documenten met tegels of linkjes op het intranet en zorg hierbij voor gemak. Uren-administratie, vakantieaanvragen of declaraties zijn hier voorbeelden van, maar ook het menu van de bedrijfskantine. Drempels als herhaaldelijk inloggen neem je weg door te zorgen voor single-sign-on.

 

5. Op elk apparaat, maar ook onderweg

Een intranet is er niet alleen voor het kantoorpersoneel. Wanneer het intranet op elk apparaat en vanaf elke plaats benaderbaar is, profiteren ook medewerkers in de buitendienst van deze tool. Formulieren of telefoonnummers van collega’s zijn juist voor de buitendienst van meerwaarde. Schaalbaarheid (responsive) of toegang via een app is daarom van belang.

 

6. Simpel en gebruiksvriendelijk

Neem drempels weg. Een intranet moet vlot zijn, met simpele knoppen. Voor de gebruiker moet, in één oogopslag, duidelijk zijn wat de meerwaarde is. Stijl en design dragen hieraan bij.

 

Bedenk een goed, duidelijk en meetbaar doel wanneer je een intranet gaat implementeren. Bij doelen denk je bijvoorbeeld aan: sneller een vrij dag boeken of declaraties goedkeuren, maar ook bijvoorbeeld de wat “zachtere” doelen zoals, meer verbondenheid in de organisatie. En kijk achteraf ook of je dit doel hebt gehaald. Alleen dan weet je of je Intranet succesvol is.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Vond je deze blog interessant?

Schrijf je dan in voor onze wekelijkse, korte nieuwsbrief en ontvang handige tips en interessante kennis van onze experts in je inbox. Mis dit niet!

Stuur mij de nieuwsbrief

Je privacy is 100% gegarandeerd.

© 2019 · disclaimer · voorwaarden · privacy · cookies · concept: Custard on & offline communicatie · realisatie: Arrix

Wij willen jou!

Bekijk onze vacatures!