Welke boodschap geef jij af, als er niemand binnen je bedrijf de telefoon opneemt? Er zijn dan vast klanten die zich afvragen of je nog in business bent of een potentiële klant gaat al op zoek naar een alternatief. Jouw concurrent. Dit wil je natuurlijk voorkomen. En dat kan eenvoudig. Met een welkomstboodschap, wachtmelding of voicemail.
Een voicemail is een afwezigheidsmelder. Deze treedt in werking wanneer je een oproep niet aanneemt en je wilt dat de klant een bericht achterlaat. Een welkomstboodschap is een geluidsfragment dat afspeelt op het moment dat een klant belt naar jouw zakelijke telefoonnummer. Een wachtmelding gebruik je om de beller te vertellen dat hij nog niet direct iemand aan de lijn krijgt.
Andere mogelijkheden voor je boodschap
Voor het gebruik van een boodschap zijn er nog meer functionaliteiten. Ga je hier mee aan de slag?
Denk dan ook eens aan de volgende mogelijkheden:
1. Informeer je klanten tijdens het wachten.
Worden je klanten in de wacht gezet, deel dan nuttige informatie tijdens het wachten. Laat weten welke diensten je nog meer biedt, informeer over komende evenementen of verwijs je klanten naar de website.
2. Laat je klanten vast informatie opzoeken
Soms is het handig dat een klant alvast bepaalde informatie voor handen heeft. Die ze alvast opzoeken tijdens het wachten, zodat je ze daarna sneller helpt. Denk bijvoorbeeld aan factuur- of debiteurennummer, callnummer (bij helpdesk) of andere informatie die van belang is.
3. Mis minder new business
30% van de klanten die je voor het eerst bellen en in de wacht staan, bellen je nooit meer terug. Je hebt maar één kans om het goed te doen bij new business. Deel positieve berichten en hanteer een prettige tune.
Inspreken boodschap
Let erop hoe je je voicemail inspreekt, dit bepaalt je bedrijfsimago. Je voicemail is je professionele visitekaartje. Voor het inspreken van een boodschap heb je een goede stem nodig, die rustig spreekt. Vind je dit lastig? Boek dan een voice-over.
Waar moet je boodschap aan voldoen:
- Maak een korte, krachtige duidelijke boodschap.
- Gebruik taal die je altijd spreekt
- Spreek de klant aan met de vorm die je altijd gebruikt (u of je?)
Laat je in je boodschap een belofte achter? Kom deze dan ook na. De klant weet dan wat hij van je kan verwachten.
Natuurlijk gebruik je niet alleen een voicemail op je algemene nummer, maar ook op de zakelijke mobiele nummers van je bedrijf is een voicemail belangrijk.
Voicemail voor al je mobiele abonnementen
Ook voor je mobiele zakelijke telefonie wil je het goed regelen. Spreken medewerkers zelf hun voicemail in? Zijn ze dan altijd goed te verstaan of vergeten ze misschien informatie?
Met Business Voicemail van Arrix spreken we een persoonlijke en professionele voicemailboodschap voor het hele bedrijf in.
Het is een gratis dienst voor iedereen met een zakelijke mobiele KPN aansluiting. Je kiest Business Voicemail gebaseerd op het aantal mobiele aansluitingen. Heb je 1 aansluiting, dan spreekt men een standaardtekst voor je in. Bij 2 of meer aansluitingen heb je de keuze uit:
- De standaard Nederlandse tekst
- Een door jezelf samengestelde tekst
- Een Engelse tekst
Visitekaartje van je bedrijf
Hoe je klant ook belt. Op het algemene nummer of met iemand op een zakelijk mobiel nummer, je wilt hem goed te woord staan. Ook in de vakantieperiode bewijst het belang van een professionele boodschap zich weer. Je stelt je klanten telefonisch op de hoogte van je sluitingsperiode of beperkte openingsuren.