Welke inzichten haal jij uit Power BI?

In een eerdere blog beschreven we concrete voorbeelden van data die je visualiseert met een BI-tool. En hoe jij deze data inzet voor het verbeteren van je bedrijfsprocessen. In deze blog gaan we in op inzichten die je haalt uit een BI-tool en hoe je hierdoor meer grip op je bedrijfsvoering krijgt.

 

PowerBI Insights

PowerBI heeft een ingebouwde analyse-tool. Deze gebruikt algoritmes waarmee je statistische afwijkingen ontdekt in data. De volgende afwijkingen vind je bijvoorbeeld met Insights:

 

1. Uitersten per categorie

Wanneer je PowerBI koppelt aan je kwaliteitsmanagementsysteem, komt hier bijvoorbeeld uit dat er in bepaalde teams een significant hoger aantal klantvragen gesteld worden. Of zou je bijvoorbeeld ingaan op welk product een hoger aantal defect meldingen heeft. Maar ook commerciële cijfers zijn erg interessant. Wordt een blauwe tandenborstel meer verkocht dan een roze tandenborstel? Een interessant moment om je marketing- of productiestrategie aan te passen.

 

2. Veranderingen in data-trends

De Insights tool geeft je een signaal wanneer er een groot verschil is in data-trends. Salesmanagers zien graag wanneer de verkoopresultaten van iemand significant hoger of lager zijn in een bepaalde periode. Maar het geeft ook aan wanneer je “Product X”  ineens meer verkoopt in een markt waarin het eerst minder succesvol was.

 

3. Correlatie tussen datasets

Met dit onderdeel van Insights zie je correlaties tussen verschillende soorten data. Een interessant voorbeeld is dat je ziet dat klanten die “Product X” aankopen bijna altijd een tweede aankoop doen. Je ontdekt bijvoorbeeld ook dat klanten die een bepaald product kopen vrijwel nooit contact opnemen met de servicedesk of de accountmanager. Dit is weer een reden om de telefoon op te pakken en de uitgaande servicegraad te verbeteren.

 

4. Weinig variatie in data

Ook wanneer data erg consistent is geeft Insights dit aan. Dit is interessant wanneer dit wenselijk is, bijvoorbeeld in bedrijven waar ieder uur telt. Dan is het van belang dat bijvoorbeeld productie-output erg consistent is.

 

5. Sterk bepalende factoren

Gesimplificeerd betekent dit dat je ziet “wanneer dit… dan heel vaak dat”. Zo zie je bijvoorbeeld dat er bij gebruik van een bepaald productieonderdeel altijd een hoog aantal defect meldingen is bij het eindproduct. Of zie je wat jouw meest trouwe klanten met elkaar gemeen hebben.

 

6. Algemene trends over tijd

Dit inzicht laat zien wat de trends zijn per tijdperiode. Hiermee houd je je doelstellingen in de gaten.

 

7. Seizoens- en periodeafhankelijke factoren

Deze data-insights geven de verhouding van jouw data weer tot bepaalde perioden zoals een seizoen. Wanneer jouw bedrijf een product levert kan de prestatie van het product sterk verschillen per seizoen. Wellicht zijn er meer defect meldingen als het erg warm of erg koud is. Dit geeft je waardevolle inzichten waarmee je de kwaliteit van je product waarborgt. Of verhoudt het commerciële succes van jouw bedrijf zich tot een periode of seizoen? Analyseer dan hoe dit komt en breng je bedrijf naar het volgende niveau.

 

8. Uitschieters in een erg korte tijd

In deze analyse zie je wanneer er op een specifieke datum, of in een specifieke week (afhankelijk van je branche en data) bijzondere uitschieters zijn. Een praktisch voorbeeld is een verdubbeling in klachtenregistraties op een specifieke dag. Met Power Automate stel je in dat je direct een melding krijgt op je telefoon. Je schakelt dan op tijd met de verantwoordelijke en kijkt wat de oorzaak is.

 

Hoe je kunt beginnen met een data-gedreven business?

In een eerdere blog beschreven we dat BI de ultieme verdiepingsslag is in jouw business. Maar dat als je de basis niet in orde hebt, dat jij nog niet klaar bent een data-gedreven business te worden en competitief voordeel te realiseren. Dat komt door de bronsystemen die jij hebt om data te genereren. In veel bedrijven is een uitgebreid ERP-systeem zoals Exact de belangrijkste bron van stuurinformatie.

 

Onze consultants brengen eenvoudig jouw digitaliseringsgraad in kaart en kijken aan de hand hiervan hoe jij data-gedreven aan het werk kunt. Data-gedreven zijn is nu een middel om je te onderscheiden in je markt. Maar in de nabije toekomst is het een must voor alle bedrijven om je concurrentie bij te benen. Begin vandaag nog met het krijgen van inzicht.

 

Webinar terugkijken

Nog meer weten over Business Intelligence? Of heb je problemen met de extractie en visualisatie van data uit één of meerdere systemen? Ontdek het in het webinar “Groei van binnenuit met Power BI. Breng je bedrijfsvoering naar een volgend niveau.

Webinar terugkijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© 2019 · disclaimer · voorwaarden · privacy · cookies · concept: Custard on & offline communicatie · realisatie: Arrix