In onze vorige blog vertelden we over Managed Service Provider (MSP) en wat dat betekent in onze dienstverlening. In deze blog leggen we graag uit hoe je als klant maximaal kunt profiteren van MSP. Waar zitten de voordelen? En wat zijn de voorwaarden om een optimaal resultaat te halen?
Door te werken met standaard applicaties en standaard diensten, zoals die van een MSP, kun je als bedrijf of organisatie op meerdere manieren profiteren. Je kunt streven naar maatwerk in je IT-landschap, maar als het niet onderscheidend is of geen waarde toevoegt, kun je het beter vervangen door standaarden. Op die manier profiteer je namelijk van het feit dat standaarden beter en sneller werken en uiteindelijk ook goedkoper zijn. Ja, het vraagt wel een andere manier van kijken: doet deze oplossing wat ik nodig heb voor mijn bedrijfsvoering? Soms moet je je daarvoor aanpassen aan de standaard, met als wisselgeld een flexibele dienstverlening tegen een voorspelbare prijs. En je maakt daarbij dus gebruik van de kennis en kunde die door een grote klantenbase wordt opgedaan.
Makkelijker voldoen aan normen
Dat hoeft niet per se te liggen in het gebruik van standaard applicaties. Standaard werkplekbeheer of serverbeheer geven al vaste momenten waarop je beheersactiviteiten uitvoert. In toenemende mate zien we dat veiligheidsrisico’s voortdurend vragen om de aanpassing van werkplekken. Er wordt niet meer gewacht totdat je eens per zes maanden je werkplek of servers kunt updaten, maar 24/7 en volledig geautomatiseerd. Daarmee wordt het voor jou als klant ook aantoonbaar dat de werkplekken daadwerkelijk beheerd worden en hoe het beveiligingsniveau gehandhaafd wordt. Accountants en instanties kunnen daarom vragen, bijvoorbeeld om aan te tonen dat je voldoet aan ISO9000-normen.
Overgang
De overgang van maatwerk naar een meer gestandaardiseerde omgeving is een proces dat om begeleiding vraagt. De nieuwe omgeving ziet er soms anders uit, reageert anders of heeft een andere inrichting dan je gewend was. Daarom hebben we bij Arrix een adoptie-afdeling om in een aantal voorspelbare stappen van de huidige situatie over te stappen naar de nieuwe. Een roadmap. Het meenemen van de gebruikers in dat proces is natuurlijk essentieel. Soms is dat een weg met obstakels, maar dat hangt ook van de MSP-dienst af.
Geen omkijken naar beheer, ondersteuning en veiligheid
Een klant merkt er weinig van dat wij op afstand een device beheren. Met MSP kun je ook remote beheren en monitoren. Zo kun je sneller storingen oplossen en zelfs vóór zijn. IT omgevingen worden steeds complexer en het beheren hiervan vergt steeds weer nieuwe kennis. Het beheer van je ICT omgeving is daardoor niet altijd realistisch of handig. Bij MSP scheelt dat ook weer voor het invullen voor een eigen IT-afdeling.
Een addertje?
Dat klinkt alsof werken met MSP alleen maar voordelen biedt en dat het je snel vooruithelpt in de vaart der volkeren. Is er ook een keerzijde? Ja. Je kunt niet altijd krijgen wat je wilt hebben als dat iets heel specifieks is wat niet in de standaard past. Zoals gezegd moet je je soms wat aanpassen aan de standaard situatie. En het vraagt soms om verdieping in de standaardoplossing qua functionaliteit, want uiteindelijk gaat het om het resultaat dat je eruit haalt. Maar wat we ook in de praktijk zien: voor ons is het al haast een dagtaak om alle technische ontwikkelingen bij te houden, laat staan voor jou als klant. En dat moet je dan ook nog eens vertalen naar je eigen specifieke situatie in het bedrijf. Dat is haast niet te doen. Daarom is een MSP natuurlijk ook een prima plan.