Ga storingen direct te lijf en grijp in voordat er problemen ontstaan. Met Remote Monitoring en Management (RMM) ben je er zeker van dat je werkt in een georganiseerde, stabiele en veilige ICT omgeving. Jouw ICT-infrastructuur wordt doorlopend in de gaten gehouden. Zo kun je snel inspelen op afwijkingen en calamiteiten.
Met RMM bieden we je op verschillende locaties IT ondersteuning. We zijn niet fysiek aanwezig, maar kunnen je wel snel en op een betrouwbare wijze ondersteunen. We hebben inzicht en grip op jouw ICT omgeving.
Wat is RMM?
Remote Monitoring en Management (RMM) is een dashboard waarop we de gezondheid van servers, werkplekken en devices continu bewaken. Vanuit een centrale plek beheren, volgen, onderhouden en beschermen we jouw ICT omgeving. Via het dashboard zien we of er afwijkingen zijn op computers, systemen en apparaten. Vaak zijn deze eerder bekend dan dat de gebruiker deze constateert. Met RMM grijp je in voordat er daadwerkelijk problemen ontstaan.
Wat monitor je?
Je kunt verschillende soorten informatie opvragen waarmee je de staat van je systemen en netwerken controleert. Denk aan systeem specifieke eigenschappen zoals merk, model en serienummer. Met deze informatie lokaliseer je het juiste systeem en weet je precies waar de pijnpunten liggen.
Maar de onderdelen van deze systemen of je netwerk, waar afwijkingen op kunnen zijn, zijn minstens zo belangrijk. Denk aan het brongebruik zoals processor, werkgeheugen en schijfcapaciteit. Maar ook de beschikbaarheid van en belasting door processen en services. Voor de meeste informatie bepaal je een grenswaarde waarop een melding (alarmering) moet plaats vinden
Bijvoorbeeld: Een schijf overschrijdt een grenswaarde van 80% van de capaciteit, dit veroorzaakt een alarm. Deze melding zie je duidelijk op het dashboard. Indien gewenst laat je een notificatie automatisch naar een e-mailadres versturen waarmee je betrokkenen informeert die op dat moment niet in het dashboard kijken.
Een RMM oplossing biedt veel mogelijkheden. Je moet wel een goede afweging maken of de op te vragen informatie, de uit te voeren actie of de melding noodzakelijk of nuttig is. Voorkom dat de oplossing je netwerk, apparaten en medewerkers dusdanig belast waardoor er hinder ontstaat.
Inregelen van RMM
Bij het inregelen van RMM worden Windows, MacOS en Linux apparaten over het algemeen voorzien van een “agent”. Dit is een relatief kleine applicatie die o.a.:
- periodiek informatie opvraagt van het Windows apparaat en de informatie doorgeeft aan een centrale, publieke server,
- acties uitvoert waar de centrale, publieke server of een evt. “probe” op een ander apparaat in het lokale netwerk opdracht voor geeft,
- zorgt voor de aansturing van (geïntegreerde) onderdelen zoals beveiligingssoftware en patch management.
Voor apparaten die je niet van een agent kunt voorzien, kunnen met een probe op een ander apparaat in het lokale netwerk informatie verzamelen en acties uitvoeren.
Veelvoorkomende meldingen
Veelvoorkomende meldingen zijn:
- Connectiviteit: het IP-adres van het apparaat reageert niet meer of minder snel op verzoeken van de probe. Dit kan veroorzaakt worden door verlies van of een slechte netwerkverbinding, maar ook door een foutieve instelling in een firewall.
- Schijf: de benutte capaciteit nadert de maximale capaciteit. Dit wordt vaak veroorzaakt door langzame datagroei waar elk bedrijf mee te maken heeft, maar soms ook door een grote download van een beheerder of gebruiker.
- Back-up: de back-up is niet (helemaal) geslaagd. Back-ups maken is een gevoelig proces en er zijn veel knooppunten waar iets mis kan gaan. Gelukkig wordt je tijdig geïnformeerd om er wat aan te doen!
- Agent status: de agent heeft gedurende een bepaalde periode niet meer gecommuniceerd met de centrale server. Oorzaak hiervan kan zijn dat de agent software niet meer werkt, maar ook doordat de internetverbinding niet of slecht werkt.
- Beveiligingssoftware: er is mogelijk een bedreiging gevonden. Meestal mitigeert de beveiligingssoftware zelf de bedreiging maar is er nog wel aandacht nodig voor het voorkomen van verdere verspreiding of herhaling. Soms is het ook een vals positieve melding, die onterecht is en die je in de toekomst kan voorkomen.
Ook voor Systeembeheerders en IT afdelingen
Medewerkers werken steeds meer verspreid en op verschillende locaties. De RMM hulpmiddelen zijn hierdoor ook zeer waardevol voor systeembeheerders en IT afdelingen. Hiermee houd je grip en inzicht op hun ICT omgeving en systemen.
Meer weten?
Laat niets aan het toeval over en ontdek wat Remote Monitoring en Management voor jouw bedrijf betekent. Een georganiseerde, stabiele en veilige ICT omgeving creëert rust, zodat je gewoon lekker door kunt werken. Meer weten? We vertellen je er graag over.