In deze blog wordt je op de hoogte gehouden van de verschillende tools en applicaties in Microsoft 365. De afgelopen weken zijn daarbij OneDrive, SharePoint en Teams regelmatig voorbij gekomen. Tijd om eens duidelijk te maken wanneer je nu welke tool gebruikt.
Teams, OneDrive en SharePoint
Teams, OneDrive en SharePoint zijn allemaal producten en diensten van Microsoft die worden gebruikt voor samenwerking en het delen van bestanden of andere informatie, maar ze hebben elk hun eigen functies en doelgroepen.
Teams
Microsoft Teams is een samenwerkingsplatform dat gericht is op realtime communicatie en samenwerking binnen teams en groepen. Het biedt functies zoals chat, videovergaderingen, bestandsdeling, en integratie met andere Microsoft 365-apps en externe services. Teams is ontworpen voor directe interactie en samenwerking tussen teamleden, waardoor ze efficiënt kunnen communiceren en samenwerken aan bijvoorbeeld projecten.
Wat wel interessant is, is dat Teams is gebaseerd op SharePoint. Als je wat dieper in een Teams omgeving kijkt zie je dat deze gebouwd is binnen SharePoint. Een Teams omgeving is dan ook te vinden binnen het SharePoint-admin center.
OneDrive
OneDrive is een cloudopslagdienst van Microsoft waarmee gebruikers hun persoonlijke bestanden opslaan, deze synchroniseren en delen tussen verschillende apparaten. Alleen de gebruiker zelf heeft toegang tot de bestanden. Wel is het mogelijk om bestanden te delen met andere personen.
Zijn er bestanden die je met de gehele organisatie wilt delen? Dan kun je beter kiezen voor een Teams- of SharePoint omgeving om het bestand op te zetten.
Lees ook: handigheidjes voor OneDrive
SharePoint
SharePoint is een platform voor samenwerking en contentbeheer dat wordt gebruikt voor het delen en beheren van documenten en informatie binnen organisaties. Het biedt geavanceerde functies voor het maken van websites, het organiseren van documenten, het samenwerken aan projecten, en het beheren van bedrijfsinformatie.
SharePoint wordt vaak gebruikt voor het opzetten van intranetportals, teamsites en documentbibliotheken waar medewerkers documenten kunnen opslaan, delen, en samenwerken.
Conclusie
Kort gezegd, Teams is gericht op realtime communicatie en samenwerking binnen teams, OneDrive is bedoeld voor het opslaan en delen van persoonlijke bestanden, terwijl SharePoint wordt gebruikt voor het organiseren en beheren van documenten en informatie op bedrijfsniveau. Deze diensten kun je echter ook worden integreren en samen gebruiken, afhankelijk van de behoeften van een organisatie.