Processen zijn in de loop der tijd vergroeid met de organisatie. Veel procedures zijn bovendien ingesleten en worden vaak toegepast naar het eigen inzicht van de individuele medewerker.
“Wij doen het al jaren zo”
Het aanpassen van procedures naar eigen inzichten ontstaat op het moment dat het originele proces niet is vastgelegd, waardoor medewerkers niet weten waarom zij het op deze manier uitvoeren. “We doen het al jaren zo”, is dan een veelgehoord argument. Doordat opvolgende medewerkers eigen inzichten toevoegen aan de uit te voeren taken vertroebelt het proces. Als processen in de loop der tijd (onbedoeld) worden aangepast, verliest het proces bovendien zijn transparantie.
Bedreiging van uniformiteit van werken
Ondoorzichtige bedrijfsprocessen bedreigen de uniformiteit van werken, met als veelvoorkomend gevolg dat een HR-afdeling veel tijd kwijt is met het corrigeren van fouten. Dit speelt onder andere bij organisaties met meerdere locaties, waarbij afdelingsmanagers, verantwoordelijk zijn voor personeelszaken.
Processen vastleggen in procedures
Een voorbeeld is het toesturen van personeelsgegevens in het aannameproces. Regelmatig worden dossiers onvolledig of niet conform procedure aangeleverd. HR steekt dan kostbare tijd in het opvragen van ontbrekende documenten en het compleet maken van het dossier. De oplossing is om processen vast te leggen in procedures en ze te beschrijven op een centrale, digitale plek in de organisatie.
Meer grip op HR
Is bovenstaande herkenbaar voor jou? Lees dan onze whitepaper waarin 7 kansen staan beschreven die HR managers de mogelijkheid geven om de administratieve lasten van het personeel te verlichten.