Iedereen werkt thuis. Maar je krijgt ook een nieuwe collega. Hoe doe je dit? Inwerken vanaf de thuiswerkplek klinkt niet eenvoudig, maar het kan. Nieuwe medewerkers die met hun nieuwe baan beginnen laat je vanuit huis hun introductieweek doorstaan, collega’s ‘ontmoeten’ en zet je goed aan de slag.
Met onderstaande tips geef je je nieuwe collega een goede start onder deze speciale omstandigheden.
Praktische zaken
Maak een goede start en voorzie de nieuwe medewerker op de startdag meteen van de benodigde apparatuur en toegang tot de benodigde applicaties. Naast gegevens voor toegang tot het systeem, ligt er ook een inwerkplan en (digitale) handleidingen voor de nieuwe medewerker klaar.
Plan alvast dagen/tijden in voor standaard videocalls. En bedenk een alternatief indien videobellen niet kan of lukt. Je denkt hierbij bijvoorbeeld aan chatten met collega’s.
Informeer alle (directe) collega’s over de komst van hun nieuwe collega en zorg voor een warm welkom op afstand. Plan bijvoorbeeld digitale kennismakingsgesprekken in en laat je nieuwe collega aansluiten bij (digitale) vergaderingen. Het maakt het nog eenvoudiger wanneer je je nieuwe collega voorziet van een (digitaal) smoelenboek of lijst met alle collega’s .
Buddy
In de huidige situatie zijn er veel collega’s op kantoor afwezig. Voorkom dat jouw nieuwe collega met vragen zit en ook niet weet aan wie of waar hij of zij deze stelt. Dit los je op door het toewijzen van een buddy. Dit kan een directe collega zijn, maar ook een collega die het meest bereikbaar is. Deze collega is goed op de hoogte van het inwerkplan en de werkzaamheden van de nieuwe collega. Naast dat de nieuwe collega natuurlijk zelf contact zoekt met de buddy, kan de buddy dit zelf ook (iedere dag) doen en vragen hoe het gaat. Ook minder digitaal vaardige collega’s brengt de buddy in contact met de nieuwe collega.
Introductie/ eerste weken
Normaal gesproken wordt een nieuwe collega hartelijk ontvangen op het kantoor en maakt kennis met de nieuwe werkkring. Dat gaat nu niet zo gemakkelijk. Misschien komt je nieuwe collega wel de eerste dagen op kantoor, maar in de meeste gevallen gaat dat niet. Wees daarom creatief, maak bijvoorbeeld een virtuele tour door het pand of een leuk/grappig filmpje waarin collega’s zich voorstellen. Plan in de eerste week een videocall met het hele team waarin de nieuwe collega zichzelf voorstelt.
De eerste paar weken komt er veel informatie op je nieuwe collega af. Creëer overzicht voor hem of haar en maak bijvoorbeeld een duidelijke tijdlijn aan waarin jullie afvinken wat er al is gedaan. Zet in de tijdlijn bijvoorbeeld ook duidelijk videocall afspraken. Zorg ervoor dat je nieuwe collega alle informatie op één plek vindt. Denk aan een kwaliteitsmanagementsysteem met procedures en instructies of bijvoorbeeld een intranet met nieuws, een smoelenboek en toegang tot bedrijfsapplicaties.
Online pubquiz
Bij digitaal inwerken kom je lastiger tot het sociale aspect met nieuwe collega’s. Geef dit aandacht en organiseer bijvoorbeeld een online pubquiz, escaperoom of digitale borrel . Op die manier leert de nieuwe medewerker, de collega’s ook op een andere manier kennen. Lukt dit niet? Maak dan van je smoelenboek een soort bingo om toch alle medewerkers te leren kennen. Iedereen gesproken? BINGO! En dan een leuke verrassing.
Teams
Wil je je medewerkers op afstand inwerken, dan kun je Microsoft Teams heel goed als tool gebruiken. Heb je vragen hierover? Wij beantwoorden ze graag.