In deze tijden van ‘de moderne werkplek’, online vergaderen, appjes versturen en allerlei andere prachtige ontwikkelingen, vergeten we wel eens hoe vaak we nog telefoneren en hoe belangrijk dat eigenlijk is. Sterker nog: telefonie is onmisbaar in de hedendaagse samenleving en zeker voor het zakenleven. Onze adviseur Telecom René Rispens vertelt meer over het belang van telefonie.
“Zeker, we zien steeds meer app-verkeer en andere manieren van communiceren, zeker bij de jeugd”, is de ervaring van René Rispens. “Maar zakelijk gezien is telefonie essentieel. Een beller is sneller, maar ook belangrijk is dat een tekstbericht niet altijd de juiste intentie weergeeft. Net zoals een persoonlijk gesprek een meerwaarde heeft, heeft een telefoongesprek dat ook. Je merkt aan de manier van praten of iets goed valt of dat het goed begrepen wordt.”
Telefoon is essentieel
Het is dus niet vreemd dat telefonie nog altijd een essentieel communicatiemiddel is. “Arrix is partner van KPN en we bieden telefonie in de brede zin van het woord. Dus zakelijk, met een vast toestel en met een mobiel toestel met een SIM-card en internetverbinding. Zeker, het is een kleine business unit, maar daarom niet minder belangrijk. Alle collega’s hebben een mobiele telefoon bij zich en zij zijn natuurlijk niet de enigen. Bijna iedereen heeft een telefoon om bereikbaar te zijn en zelf te bellen als dat nodig is. Dat is privé of zakelijk gewoon hetzelfde. Telefonie is onmisbaar, ook in je zakelijke communicatie. Het is sneller en efficiënter.”
Goed regelen
Alle redenen om je telefonie goed te regelen. Duidelijk is wel dat de inrichting van telefonie afhankelijk is van de aard van het bedrijf. René: “Een ambulancedienst moet te allen tijde bereikbaar zijn, om de essentie nog maar eens te onderstrepen. Natuurlijk zijn er ook bedrijven waar het belang iets lager ligt en die al het telefoonverkeer laten binnenkomen bij de receptioniste. Of bestaat de wens dat iedere afdeling een apart telefoonnummer heeft, zodat zo’n afdeling direct bereikbaar is zonder keuzemenu. Zo gaan wij ook te werk bij een opdrachtgever. We stellen eerst de vraag wat hij wil, wat er nodig is en welke oplossing daarbij past. Samen in gesprek. Zo komen we erachter of het een vaste of mobiele oplossing kan zijn. Het kan ook een zogenoemde vamo-oplossing, een combinatie van vast en mobiel. Via vamo ben je bijvoorbeeld op je mobiele telefoon via je vaste nummer bereikbaar. Je mobiele nummer of SIM-card is dan een onderdeel van de centrale. Je kan dit nummer ook onderdeel maken van belgroepen of bepaalde afdelingen. Een volwaardige onderdeel van de telefooncentrale. Op die manier kun je ook instellen dat je tot 17.00 uur op je vaste nummer bereikbaar bent en daarna omschakelen naar de voicemail of het mobiele nummer. Zo kun je ook zakelijk en privé gescheiden houden. Dat kun je allemaal inregelen.”
Ontwikkelingen
Arrix is partner van KPN en profiteert zo mee van de stappen die dit bedrijf maakt. “In telefonie ben je ook in de cloud aan het bellen. De centrale staat in de cloud, het is geen kastje aan de muur meer. Dat heeft de nodige voordelen: software updates met de nieuwste regelgeving en service gaan automatisch, uitbreidingen zijn simpel geregeld”, vertelt René. “We komen nog regelmatig bij klanten met een ‘ouderwetse’ telefooncentrale, die toch niet altijd goed bereikbaar blijken te zijn. Soms is ook de uitleg van de werking niet goed geweest. Wij beginnen echt met de essentiële vragen om de juiste centrale en instellingen door te kunnen voeren. Wil je een vast nummer? Of toch liever alles mobiel? Wat moet er gebeuren als een klant je nummer intoetst? Zo bouwen we de centrale op en nemen onze klant daarin mee. Zo kun je het optimale uit je centrale halen en dat ís belangrijk, want telefonie blijft een essentieel onderdeel uitmaken van onze communicatie.”
Meer weten?
Bel met René Rispens voor meer informatie. Hij vertelt je er graag meer over.